Galapagos Islands

Hei

Da jeg kom fram til Guayaquil om kvelden, etter den livsfarlige bussturen, saa hadde jeg tenkt aa lete etter noen reisebyraaer som kunne selge meg flybillett til Galapagos. Ville reise der saa fort som mulig, siden Guayaquil skal ogsaa vaere kjeeeempefarlig selvfoelgelig, og har hoert det ikke er saa mye aa gjoere der. Men jeg fikk ikke lov av vakten paa hostellet aa gaa noen sted alene siden det var moerkt. Saa da var det bare aa sitte paa rommet og lese i boken, som handler om en jente som ogsaa har reist i Soer-Amerika og som ble kidnappet og holdt fanget. Eg vaaknet kl 4 om natten og husket ikke hvor jeg var, men eg var sikker paa eg var fanget og eg begynte aa tenke paa maater eg kunne roemme paa.. Ajaj, tok sikkert 10 min foer eg skjoente kor eg var :)
Neste morgen reiste eg paa flyplassen; regnet ikke med det var ledige billetter samme dag, men det var det jahaaa :) Saa eg kjoepte flybillett kl 9.00, skyndet meg til hostellet for aa hente tingene mine, tilbake paa flyplassen - og da var jeg den siste som sjekket inn til flyet kl 10.10 :) Bra timing :)

Framme paa Galapagos tok jeg buss, baat og buss igjen for aa komme meg til Puerto Ayora, som er "byen" paa Isla Santa Cruz. Her ble jeg moett med det samme av en fyr som ville selge meg en baattur. Galapagos bestaar av 24 oyer (tror eg det var), og de fleste turister reiser paa baatturer for aa se flere forskellige oyer. Mannen med den gule t-skjorten maste kjempemye, men turen hoeres ganske bra ut, og skulle gaa om bare noen timer. I tillegg var det last-minute deal, og jeg er jo ikke saa vanskelig aa overtale, saa det var enkelt for han aa selge meg den turen ;) Gikk for aa ta ut penger til turen, og naar eg kom tilbake hadde han solgt samme tur til Tom fra England, som endte med aa bli min reisevenn hele uken paa Galapagos. :)

Paa baaten var det allerede 10 skoleelever (oh my god) + laereren fra USA, og et eldre ektepar fra USA ogsaa. Skoleklassen var som tatt ut fra en american "high school movie". Men baaten med det fine navnet "Aida Maria" var kjempeflott, og de som jobbet der veldig hyggelige :) Vi skulle paa en 4 dager/ 3 netter tur, men foerste dagen var egentlig bare kveld, der vi var om bord paa baaten, og natten kjoerte den til Isla Ràbida. Mange fikk ikke sove pga boelgene, men heldigvis for meg saa sover eg kjempegodt naar jeg foerst er sovnet, saa det gikk fint. Foerste dagen var vi paa baade Isla Ràbida, og Isla Santiago. Gikk paa land paa begge oyene med guiden vaar Ruben, og gikk rundt og saa paa dyrene og naturen der. Galapagos er som en liten eventyrverden der alle dyrene er snille og du kan gaa veldig tett innpaa den uten at de gaar vekk. Vi snorklet hver dag, og mens jeg snorklet saa jeg hai, pingvin sjoeloeve, blekksprut og svaaaer skilpadde. Tilogmed haiene er snille paa Galapagos :) Men det var litt ekkelt likevel.. Og blekkspruten begynte aa svoemme mot meg, saa jeg skyndet meg inn paa land igjen :)
Ellers saa vi masse av sjoelover, iguaner, blue-footed boobies (det er en rar fugl som plystrer og danser rart, og med blaa foetter), skilpadder, pingviner, pelikaner, og ellers flere forskjellige fugler og andre dyr jeg ikke husker navnet paa. Ene kvelden paa baaten, mens vi kjoerte videre mot en annen oy, saa saa vi masse manta rays (hva er det paa norsk???¿), det var kjempestilig aa se paa; de hoppet opp av havet mange ganger :) Vi saa ogsaa hval denne kvelden :) Og de amerikanske elevene tok heeeelt av...!
Forresten, de amerikanske elevene hadde faktisk signert en "lifestyle contract" for aa gaa paa skolen de gikk paa, som sa at de aldri har lov aa drikke alkohol mens de studerer paa den skolen!

De andre oyene vi reiste til heter Isla Bartelomè, og North Seymor. Alle oyene, som er vulkanse oyer, var veldig forskjellige. Ene hadde strand med roed sand, en annen hadde svart sand. Det var fjell som var veldig spesielt formet, rare kaktuser, og lavaomraader. Alt i alt var det en veldig spesiell opplevelse, noe av det fineste jeg har sett :)
Baatturen kunne vaere litt for mye boelger, og jeg uten sjoesyketabletter maatte spy siste dagen, inne i "stuen" paa baaten selvfoelgelig foran alle sammen. Servitoeren, Fabian, nektet meg aa drikke Cola etter han saa det skjedde! Han mente jeg kom til aa spy mer hvis jeg drakk cola, mens jeg mente motsatt; at jeg vil bli bedre av aa drikke det.. Saa eg maatte mase og mase paa han, og etter 45 min fikk eg colaen min :) Damen fra USA som reiste med mannen sin var daarlig hele tiden, og satt paa rommet hele veien; hun ble aldri med paa land for aa se paa dyrene eller noe. Det var jo litt rart, for det er jo paa land du faar en pause fra boelgene og sjansen til aa bli kvitt kvalmen jaaajaja. Hun var glad den dagen naar turen var ferdig, og fra naa av skulle hun bare reise paa store cruiceskip. Jaaa.
Vi kom tilbake til Isla Santa Cruz etter turen, og Tom og eg fant eg greit hotell og overnatte. Vi trengte virkelig en pause fra livet paa sjoen naa. Tok en baat-taxi til Las Grietas, som er en strand, og spiste den beste pizzaen jeg har hatt i Soer-Amerika saa langt (er vanskelig aa finne god pizza). Om kvelden naar jeg skulle legge meg fant jeg to avklippede negler ved siden av puten min, AESJ!! Og eg som haaater negler!

Neste dag fant vi ut vi ville reise til Isla Isabela, som er den stoerste av Galapagos oyene. Det var bare en baattur hver vei, og ellers var planen aa vaere paa oyen. Baaten gikk kl 14, saa foer det hadde vi tid til aa leie sykler, sykle til Turtle Bay som er en veldig fin strand. her saa vi ogsaa hai. Eg fikk kjoept meg sjoesyketabletter, og det er eg glad jeg gjorde, for det var skikkelig mye boelger. Men visste det paa forhaand at den turen var ofte toeff; og det var flere som maatte spy. Sjoesyketablettene hjalp meg veldig puhh.. Tok nesten 4 timer istedet for 2-3 timer som de hadde sagt, saa kom fram naar solen var paa vei ned. Paa kaien traff vi Fabian, en fyr som ville leie oss et rom. Vi ble naa med han og det var bra, for vi fikk et kjeempefint rom med verdens stoerste dusj og tilogmed kjoeleskap. KJOELESKAP! Det er foerste gang eg har sett et kjeoleskap paa hotell /hostell rom i Soer-Amerika. Eg feiret med aa kjoepe to cola og 4 oel som eg puttet i kjoeleskapet :) Og det var 12,50 dollar hver, noe som er ganske billig paa Galapagos.
Fabian jobber som guide, saa han solgte oss ogsaa en tur til Vulkan Sierra Negra neste morgen. Ved aa booke rett hos han og ikke via agency saa sparte vi litt penger paa det. Forresten den 4 dagers baatturen betalte jeg 200 dollar mindre enn de andre som hadde kjoept samme tur:) Saa noen ganger loenner det seg aa gjoere ting paa sparket :)
Neste morgen henten Fabian oss, og etterpaa 4 andre personer, saa kjoerte vi i retning vulkanen. Vi gikk i ca 5 timer totalt (dette var forresten paa 17.mai, hurra hurra!). Sierra Negra har verdens nest stoerste krater, som er 10 km i diameter! Det var taake i begynnelsen saa vi fikk ikke se saa mye. Gikk videre til vulkanomraadet Vulkan Chico, der en vulkan hadde siste utbrudd i 1979. Var en kjempefintur, og vi gikk samme vei tilbake; da var taaken gaatt vekk og vi fikk se ganske mye av Sierra Negra :)
Naar vi kom tilbake gikk vi paa stranden, og jeg tok meg en oel for aa feire 17.mai hurra!
Stedet vi bodde paa var kjempekoselig, gatene bestaar av sand, og er flere strender der.

Galapagos tror jeg maa vaere det tryggeste stedet jeg har vaert paa her, her tror jeg ikke det finnes noe kriminalitet, og de fleste turistene er pensjonister, skoleklasser og barnefamilier. Veeldig faa backpackere reiser her pga at det er saa dyrt. Her bruker du paa en uke like mye som du kan bruke paa 1 mnd et annet sted. Men jeg synes det er absolutt verdt det, og vet jeg ville angret skikkelig hvis jeg ikke reiste. Og senere tror jeg det blir dyrere og vanskeligere aa reise dertil pga de maa faa ned turistantallet. De proever ogsaa aa kaste ut noen ecuadorerne som bor der, tror de kastet vekk 5000 for noen aar siden (hvis jeg ikke husker heeelt feil).
Siste dagen paa Isla Isabela ble brukt til aa slappe av paa stranden og bli litt brun :) Tom og eg, og en fyr fra Israel som eg aldri husket navnet paa. Traff ogsaa noen amerikanere som vi tok noen drinker med om kvelden! Siste dagen paa Galapagos buhuu!
Neste morgen tok vi baaten tilbake til Isla Santa Cruz, og noen timer senere hadde jeg flyet mitt. Jeg tenkte det var jo verdens minste flyplass, saa eg trenger vel ikke vaere der saa tidlig. Saa Tom eg og spiste frokost, og jeg tok meg good tid foer jeg tenkte jeg skulle ta en buss. Spurte mannen med den gule t-skjorten hvor jeg kunne ta buss fra, og da ble han stresset for han sa jeg var aaltfor sent ute! Baatene slutter aa gaa kl 10 og kanskje jeg maatte leie en egen baat og blabla , saa puttet han meg i en taxi.
Kom fram til der baaten gikk, maatte vente en stund men det kom en tilslutt:) Saa tok eg bussen til flyplassen og kom fram 20 min foer flyet skulle gaa :) No problem, er jo bedre det enn aa vente paa en flyplass i evigheter :)
Tok flyet tilbake til Guayaquil snufs. naar jeg kom fra der reiste jeg til bussterminalen og kjoepte billett til en by som heter Cuenca. Og her er jeg naa og lurer paa hvor jeg skal reise neste sted. :)

Posted by hege85 16:32 Archived in Ecuador

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.