Quilotoa Loop

Latacunga er opp paa fjellene igjen, 2500 meter ca. Er ikke noe interressant sted, bare et stoppested for de som har tenkt seg til Quilotoa Loop. Det er en vei som gaar som en sirkel, vekk fra Panamerica highway. Paa denne veien er det mange smaa landsbyer du kan besoeke, enten ved aa ta buss, eller gaa til fots. Jeg tok buss til Isinlivi som ligger 2900 moh, og planen var aa gaa til to landsbyer herfra. paa bussen dertil traff jeg Kristin, Matts og David (fra Canada og England), som jeg reiste med rundt loopen. Til Isinlivi gikk det bare en buss kl 13, saa vi kom fram der kl 16 og sjekket in paa hostellet som het Llullu Llama. Et kjeeempekselig hostell, der kjeeempegod middag og frokost var inkludert. Isinlivi er lite, 3000 innbyggere. Vi gikk rundt i "byen" som tok ca 7 minutter med sakte gaaing, sa hadde vi sett hele :) Gikk opp en bakke med utsikt over stedet, men var mye regn denne dagen. Mye regn i Ecuador egentlig! Men jeg synes naa saanne smaa steder eg skikkelig koselig, og folkene er mye hyggeligere enn i store byer. Ingen stress, bare ta det rolig og slappe av :) Senere paa dagen kom det 3 til; Michelle fra Sveits og to til eg aldri fikk med meg ka het; men de reiste fort derfra for han ene hadde visdomstann som gjorde ondt saa han maatte til tannlegen. Haaper eg aldri faar visdomstenner!
Saa neste morgen stod vi opp til god frokost, og begynte aa gaa mot neste village som heter Chugchilàn. Vi var heldig med vaeret puh! Fikk et skikkelig detaljert veibeskrivelse, og det var jammen bra, for ellers hadde vi aldri funnet fram og garantert gaatt oss vill. Vi gikk i ca 5 timer i kjempefint landskap. Groenne og fine Andesfjell :) Var helt greit aa gaa, var baade oppover og nedover og variert, men en nesten siste lang bakke oppover var kjeempetungt. Chugchilàn er en ennaa mindre landsby, med bare 60 innbyggere, og ligger 3200 moh. Vi bodde paa Hostal Cload Forest. Her var ogsaa mat inkludert (som er vanlig i Quilotoa Loop) men ikke like god mat daa men :) Gikk rundt, det tok ca 3 min aa se sentrum med sakte gaaing ;) Traff et par som nettopp hadde kommet fram med buss, og som hadde blitt frastjaalet laptopen paa bussen (sekken under setet, saa hadde noen tatt ut laptopen), saa jeg hjalp de litt aa snakke spansk til politiet. (Forresten saa er spansken min elendig etter jeg reiste fr Bolivia). Det var litt tidig, for det gikk 3 politimenn rundt i gaten, men ingen av de kunne skrive en rapport. De maa jammen ha hatt det travelt paa dette lille stedet :)
Paa kvelden var det danseshow, det var 4 smaa jenter som danset og samlet penger etterpaa (er sikker paa at foreldrene stikker av med alt), men de var veldig flinke. Saa drakk vi litt vin og spilte kort.
Neste dag var planen aa gaa til neste village som heter Quilotoa. Vi fikk beskjed om at dette var en hard lang tur, ca en time nedover, og 6 timer oppover. Ajajaj, vi var ikke helt klar for tunge oppoverbakker. Men vi begynte aa gaa, gikk oss vill i begynnelsen , saa vi maatte gaa oppover igjen og saa nedover igjen (for en sloesing med tid og krefter ;) ). Gikk oppover i 2 timer ca (?) da kom vi til en annen liten landsby. Her hadde vi lunsj, og gjorde oss klar til aa gaa siste delen. Da kom plutselig en bil kjoerende forbi og spurte om vi ville sitte paa, og da var vi ikke vanskelig aa be.. Var kjempefint aa gaa, og vi var ogsaa heldig med vaeret, men det varlitt fristende aa sitte bakpaa med bilen ogsaa :)
Kom fram til Quilotoa, som ligger 3850 moh, og dette stedet er kjent for en stor knallgroenn innsjoe inni et krater. Og det var kjempefint. Noe av det fineste jeg har sett her :) De lokale tror at innsjoen har ingen bunn. (Oj naa kom jeg paa at jeg glemte aa skrive at Chimborazo (vulkanen paa 6310 m) sitt hoyeste punkt er det punktet paa jorden som er naermest solen, eller lengst vekke fra senteret av jorden! :) ).
Vi bodde paa et hostell der det jobbet en kjempesnill familie. Det var iiiskaldt i Quilotoa, kanskje det kaldeste stedet eg har vaert saa langt brrr!! Hadde peis paa rommet, saa damen som jobber der gikk ut og hogget ved til oss :)
Neste dagen var planen aa ta bussen tilbake til Latacunga (der vi begynte runden), hadde faatt beskjed om at det gikk buss kl 13 hver dag. Men naar vi snakket med folk i Quilotoa, saa sa de at det IKKE gikk noen buss, saa vi maatte sitte paa med noen derfra for 8 dollar totalt! Vi trodde jo paa det, MEN det var bare tull, det er bare noe de finner paa for aa tjene penger. I tillegg ble vi dobbellurt, for mannen sa at han skulle kjoere oss til Latacunga, det stod til og med paa en "billett"han skrev til oss. Men det viste seg at han bare skulle kjoere oss til Zumbahua, der vi maatte bytte til en buss i 2 timer til (!). Korti i alle dager ble Latacunga til Zumbahua ?¿? Selvfoelgelig naar vi kom til Zumbahua provde folk aa lure oss igjen ved aa si at neste buss kommer ikke foer om èn time, saa vi maa sitte paa med de og betale mer blablabla.. Men naa hadde vi bltt lurt nok saa vi ventet, og bussen kom etter 15 min.
Jaja eg liker smaastedene mye bedre enn storbyene men folkene der kan vere litt sleipe ogsaa. :)

Samme ettermiddag tok eg bussen til Quito, hovedstaden i Ecuador. Saa var eg alene igjen siden David skulle til Peru og de andre skulle snart hjem til Canada. I Quito gikk eg opp paa fjellet oppover mot en vulkan, og saa traff eg Laura og kjaeresten (som eg ble kjent med i La Paz). De proever aa faa seg jobb her. Var veldig kjekt aa treffe de igjen :) Orket ikke alt maset og fjaset i Quito saa lenge, som er kjeeempestort, og saa maa eg passe meg hele tiden for ikke aa bli ranet. Saa eg reiste til Otavalo som er 3 timer nord for Quito. Et lite sted som er kjent for aa ha stoerste marked i Soer-Amerika, og her kommer folk langveis fra for aa shoppe. De har ogsaa dyremarked hver loerdag. Neste dag naar jeg skulle ta bussen til Colombia, saa traff jeg paa mange som hadde vaert og kjoept seg en gris eller to. Utenfor Otavalo er det ogsaa et magisk tre som eg gikk til i oes poes regn. (MYE regn i Ecuador!)

Hadde hoert forskjellig om grensen til Colombia; i foelge noen er den veldig farlig, men traff ogsaa mange som reiste over grensen uten noen problemer. Jeg kom der, og det var veldig kjapt og enkelt. Var bare aa faa exit stamp i Ecuador, gaa over broen og faa entrance stamp til Colombia og det var det! Ingen bagasjesjekk eller noe styr! Krysset forresen grensen via Tulcàn i Ecuador og til Ipiales i Colombia. Dette er den grensen som er anbefalt aa krysse, de andre er farlige. Og saa tror jeg det er mye bedre naa enn det var for noen aar siden, og Colombia er et mye tryggere land aa reise i naa :) Saa etter grensen hadde jeg ên natt i Ipiales, og i dag tok jeg 11 timer buss til Cali. Er lei av lange bussturer. Tror jeg tar buss i morgen igjen 8 timer til Medellin, for maa komme meg opp til nord i Colombia, der er alle stedene jeg vil se :) Og saa har jeg bare 34 dager paa meg til Oystein kommer til Costa Rica johoooo! :)

Posted by hege85 22:25 Archived in Ecuador

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.