The Lost City

5-dagers gaatur i jungelen

Hei!

Naa er det kjempelenge siden eg har skrevet. Skal proeve aa skrive litt til om det mest interressante som har skjedd de siste maanedene.
Etter eg var i Medellin i Colombia, som var det siste jeg skrev om, saa reiste jeg nord til en by som heter Cartagena som ligger ved det Karibiske havet. Reiste sammen med Jack fra Australia, som eg ble kjent med i Medellin. Cartagena var uuutrolig varmt. Det var uutholdelig. Kjempekoselig by, men eg var ikke vant med saanne temperaturer saa det tok tid aa venne seg til. Varierte mellom 30 og 40 grader, og ingen vind. Fikk ikke sove om kveldene selv om eg hadde fan paa rommet! For om kveldene var temperaturen like hoy, merket ihverfall ikke at den gikk lavere.

Men etter kort tid tok Jack og eg en baat til en oy utenfor Cartagena, til et sted paa oyen som heter Playa Blanca (betyr hvit strand). Og det var krittkvit sand, og knallturkis sjo, helt nydelig, fineste strand jeg har sett :) Her overnattet vi i hengekoye paa stranden, og drakk Coco Loco (Piña colada rett fra kokosnoett) og spiste sjoemat,. Her var temperaturen bedre, var litt vind, og vi kunne bade hele tiden, herlig :) I hovedomraadet var det fullt av turister og selgere, som irriterer livet av deg (ihvertfall av meg!!) de skal selge deg alt fra massasje, til smykker, mat, oel (oel er jo greit egentlig), eg merker eg blir skikkelig irritert av selgerne, for de kommer og avbryter deg hele tiden, og de tar ikke et nei for et nei. AARRG. Men vi gikk saa langt vekk fra der som mulig og fant en hengekoye og overnatt der det var NESTEN ingen selgere, og vi hadde stranden for oss selv :) Han som jobbet der var kjempehyggelig, og han og konen lagde middag til oss.

Kunne gjerne blitt paa Playa Blanca lenger, men eg maatte komme meg videre til Santa Marta, en annen by i Colombia. Saa neste dag reiste Jack og eg til en liten vulkan der vi tok gjoermebad inni vulkanen! Har aldri gjort noe lignende, det var en skikkelig rar foelelse! Det var 120 meter med gjoerme, men naar du gikk oppi saa floet du paa toppen det var rett og slett umulig aa drukne der. Saa var det folk som jobbet der som kunne gi deg massasje hvis du ville, men det klarte eg meg uten.. Vi var sikkert oppi der 1 time nesten, det skal visst vaere veldig sunt :) Etterpaa maatte vi vaske av oss all gjormen i en dam; her var det ogsaa folk som jobbet og kunne hjelpe aa vaske av deg alt. Men neida, eg klarer naa aa vaske av meg selv (alt mulig de skal tjene penger paa altsaa..!). Etter vulkanen saa rakk eg akkurat bussen til Santa Marta, mens Jack reiste tilbake til Playa Blanca og hadde planer om aa vaere der i lengre tid og leve strandlivet i sus og dus og laere seg spansk.

Men eg hadde andre planer, noe som eg hadde planlagt foer eg reiste fra Norge; aa gjoere en jungeltur der duu gaar til noen ruiner som heter The Lost City. Kjaere Mailen og Mark gikk der for noen aar siden, og etter eg saa bildene deres ville eg gjoere samme turen. Traff mange paa veien, baade i Ecuador og Colombia som valgte aa ikke gaa turen, forde det var for dyrt, det var for varmt, det var for tungt og hardt aa gaa, osv. Men siden jeg hadde planlagt det for lenge siden saa maatte eg jo gaa, og denne turen viste seg aa bli den aller beste jeg har gaatt i Soer-Amerika, og den mest interressante!

Santa Marta var like varmt som Cartagena (ligger ogsaa langs kariben). Og jeg visste jungelturen ville ogsaa bli ekstrem varmt. Eg gikk til et agency der jeg spurte om turen, og de hadde ledig plass allerede neste dag, saa eg booket meg paa, for jeg visste at det var ikke saa mye aa gjoere i Santa Marta utenom aa booke denne turen :) Saa neste dag stod jeg opp tidlig og gikk til kontoret der alle skulle moetes. Det var en stor gruppe; 3 russiske familer: foreldre med barna sine), og ca 10 backpackere som meg, men alle reiste i par, saa jeg var den eneste "single". Derfor reiste jeg alene med 2 av guidene, mens de andre tok en stoerre buss. Foerst tok jeg en liten buss med guidene i 2 timer ca, og etterpaa fikk eg sitte bakpaa en motorsykkel i 45 min for aa komme til der vi skulle starte. De andre maatte skvise seg sammen i en minibuss, paa en smal gjoermete vei, saa eg syns eg var ganske heldig :) Det var kjempegoy aa sitte bakpaa, han kjoerte kjempefort og eg koste meg bare :)

Da alle var kommet fram spiste vi lunch foer vi begynte aa gaa. Ja forresten paa den foerste bussen jeg tok, saa sov jeg nesten hele veien, og hadde sovet gjennom en stygg ulykke. Fikk hoere om det etterpaa; det var en person som hadde blitt paakjoert av en lastebil (selvmord trodde de). Og liket laa midt i veien, ikke tildekket. En paa gruppen hadde tatt bilde av det (!), og viste til meg; det er det ekleste eg har sett; hodet var blitt truffet hardt og aapnet seg og var flatt noen steder, og du kunne se hjerne flyte utover veien! Aesj, har aldri sett no eklere, og jeg saa bare bilde. Nesten som paa et filmsett eller noe. Likegreit at jeg sov gjennom det tror jeg :/

Foerste dagen gikk vi 4 timer foer vi kom til foerste overnattingssted. Paa veien krysset vi 2 elver, og badet i en av de. Var masse oppoverbakker, men ogsaa flatt og nedover, saa greit med variasjon. Var knallvarmt, svetten rant som aldri foer! Jeg gikk mest med Sebastian, som jobbet paa kontoret der eg booket turen. Det var ikke jobbens han aa vaere med vanligvis, men naa ble han med siden gruppen var saa stor.
De siste 45 minuttene vi gikk, saa begynte det aa hoeljregne; ble klissvaat. Hadde plastikkposer til aa ha over sekkene, saa tingene ble naa ikke vaat :) Var herlig aa komme fram. Foerste natten skulle vi sove i hengekoye. Det var utendoers, men under tak. Fikk god middag og sjokolade til dessert. :) Alle var slitne og la seg tidlig, klar for en ny dag neste morgen :)

Daa vi vaaknet til frokost neste morgen, fikk vi hoere om en tragisk ulykke. En fransk turist paa en annen gruppe hadde blitt tatt av en elv, som vi skulle krysse to dager senere. Han, og en guide og 2 andre turister hadde krysset elven sammen, da den plutselig ble hoyere og rev alle med seg. Alle klarte aa redde seg ut av det, unntatt han ene som ble dradd med. De hadde ikke funnet han igjen, men regnet med han var doed. Dette gjorde sterkt inntrykk paa mange, og jeg gikk mye og tenkte paa det. Vi hadde jo saa vidt begynt turen, saa noen av oss gruet oss litt til den elven. Jeg spurte guidene mye om det, og de sa at naa i regnsesongen, saa kan elven stige flere meter paa bare 30 sekunder. Det er jo helt sykt.. Men kun paa ettermiddagen, saa det gjaldt aa prove aa komme seg der tidlig. Akkurat paa den elven var det ogsaa mulig aa krysse paa en annen maate, ved en kabelting over elven der det er plass til èn person om gangen. Men de 3 turistene hadde visst insistert paa aa krysse ved fots, da den kabelgreien ser visst veldig skral ut, og noen sa ogsaa at 2 personer hadde falt ut av den (men vet ikke helt om det er sant da men).

Men vi maatte naa bare fortsette turen, naa da denne ulykken hadde skjedd, saa var guidene mer oppmerksom paa det. I dag gikk vi bare i 3 timer. Jeg trodde det var mye flere timer gaaing hver dag, men hver formiddag begynte det aa poesregne skikkelig, saa vi kom alltid fram foer det, og vi gikk naa i 30-40 grader hele tiden uten vind, saa blir jo sliten av det. Men jeg kunne gjerne gaatt lenger, hadde litt for mye tid paa overnattingsstedene hver dag. I dag var det ogsaa grei variasjon med oppover og nedoverbakker. Naar du hadde gaatt oppover i en time og beina var sliten, saa fikk vi frukt i perfekt timing, og saa var det flatt eller nedover etterpaa. Perfekt egentlig :) Vi gikk forbi en liten leir der det bodde indianere. Hadde ikke lov aa ta bilder av de, da kunne de bli sint. Saa flere innfoedte barn, som gikk med smaa toystykker av klaer.
Naar vi kom fram badet vi i en iskald elv! Det kunne likegodt vaert i Norge :) Men var deilig siden vaeret var saa varmt og fuktig. Vi hadde dusj tilgjengelig hver dag, men siden vi fikk bade i elver hver dag saa hadde eg ikke behov for aa dusje egentlig. Og er eg i jungelen, saa er eg i jungelen!! Kan ikke ha saanne luksuriose ting da ;) Ettermiddag/kvelden gikk til aa spille kort, spise god middag og bli kjent med gruppen. Vi fikk alltid mye og god mat, og alltid sjokolade til dessert :) Ellers, saa er det MYE mygg i jungelen. Noen hadde ikke annet enn myggstikk paa hele kroppen. Alle brukte myggkrem selvfoelig, men hjalp ikke mot disse myggene her. Og du gaar med lite klaer, og svetter, saa virker sikkert ikke kremen like bra?? Jeg hadde i tillegg kjoept enn krem mot STIKKENE i tillegg. Eg er helt fanatisk paa myggstikk, tok den kremen paa alle stikkene, som gjorde at de sluttet aa klo, og forsvant fortere :) Saa etter hele turen endte jeg opp meg aa ha faktisk ganske lite myggstikk :)

------- Naa stenger de internett kafeen her, saa jeg lover aa skrive videre en av de neste dagene! Ciaaaoo!!

Ja naa kan eg fortsette aa skrive .)

De neste dagene gikk egentlig i det samme; 3. dagen stod vi opp 5:30 og begynte aa gaa. Jo lenger vi hadde gaat, jo mer jungel ble det. Denne dagen krysset vi ogsaa elven der han franske turisten ble tatt, han var fremdeles ikke funnet! Vi var ganske tidlig, saa da var det greit aa krysse. Men elven var likevel dyp og stroemmen var sterk. Vannet rakk meg opp til over magen (selv om eg er kjempehoy;)) og maatte ha hjelp til aa gaa over. Vi kom fram til tredje overnattingssted etter noen timer. Her var elv vi kunne bade i, og leiren var fullt av militaerfolk som var der for aa lete etter han som var savnet. Han ene sa at de hadde funnet han doed i dag, 2 km lenger ned i elven fra der han var blitt tatt.

Fjerde dagen kom vi fram til Lost City. De to siste dagene var de lengste med mest gaaing, for naa skulle vi foerst gaa til Lost City, tilbake til 2.overnattingssted, og siste dagen helt tilbake til der vi begynte. Saa det vil si at paa 2 dager skulle vi gaa mer enn vi hadde gaatt paa 3 dager. Men det gikk fint siden vi ikke gikk saa mange timer de foerste dagene. Paa vei til Lost City maatte vi krysse en elv igjen, og etter det var det bare opp opp opp, paa trappetrinn av stein; totalt 1200 trappetrinn. Eg latet som om eg var i en Stoltzen konkurranse saa eg gikk foerst (neida, det var pga mange paa gruppen var SKIKKELIG treig og skulle stoppe og se paa blomster og planter hele tiden saa gadd eg ikke gaa bak de :) Eg tenkte det var en fin treningsoekt :) Naar eg kom opp traff eg to gutter fra en annen gruppe, men de glemte aa viste meg slangen som eg var faa cm fra aa trakke paa! De som kom opp etterpaa gikk opp i trynet paa slangen og tok masse bilder, men naar guiden kom saa drepte han slangen med det samme, for det var visst en doedelig slange som kunne drept deg hvis du ble bitt! Men guidene hadde visst et serum de kunne gi hvis noen ble bitt, der det var 50% sjanse for aa overleve hvis du ikke fikk allergisk reaksjon av serumet. (!) Flaks at vi slipper aa tenke paa saanne farlige dyr i Norge :)

Oppe paa toppen av Lost City var det ruiner etter indianere som bodde der for lenge siden. Vi gikk rundt der i ca 3 timer og fikk hoere historier. Men eg husker dessverre ikje bra nok til aa fortelle her :)
Saa naar vi var ferdig var det bare aa begynne aa gaa samme vei tilbake! Det var litt kjipt aa tenke paa alle de bakkene vi skulle gaa opp igjen paa vei tilbake, det hadde vaert bedre om det var en rundttur saa hadde vi ikke visst hva som kom :) Men de samme elvene skulle ogsaa krysses. Der han franske doede saa tok nesten hele gruppen kabelgreien over elven, mens 6 av oss krysset til fots. For det hadde ikke begynt aa regne ennaa, saa elven kunne ikke stige ennaa foer om noen timer, saa ingen problem.

Siste dagen gikk vi 6 timer. Men noen i gruppen ble igjen paa overnattingssted nr 1, for de hadde valgt aa gaa 6 dager. Eg hadde faatt gnagsaar, skikkelig irriterende! Plaster hjalp ikke, siden du svetter saa mye :/ Saa da var det aa kaste mine gode joggesko som eg har gaatt mange turer med! :( Siste dagen var absoultt den tyngste siden det var mest timer, og de siste timene svettet eg nesten vekk, da skinte solen paa oss siden vi var omtrent ute av jungelen og det var mer aapent. Eg tenkte at eg maa ha svettet vekk minst 4 kg for dagen paa denne turen her, saa syns det var rart at eg veide like mye naar eg var ferdig ;)
Naar vi kom fram fikk vi kjempegod mat som vi hadde allerede "bestilt" foerste dagen: fisk og kokosnoettris :) Guidene overrasket oss ogsaa med champagne siden vi hadde vaert en saa flott og grei gruppe! :) Eneste som klaget og sytet hele tiden var den 16 aar gamle datteren til ene russiske familien; dette var visst det verste hun noen gang hadde vaert med paa! Og naar vi endelig var komt fram var det heller ikke slutt paa klagingen: hun fortalte den nye gruppen som hadde sin foerste dag: "dere kan bare grue dere, det er helt jaevlig!" Haha det var jo veldig oppmuntrende for den nye gruppen, uvitende om det som er i vente! Hun fortalte om han som doede, alle myggene, jaevlige oppoverbakkene, varmen, regnet, og det var ikke maate paa. De nye saa jo helt forskrekket ut stakkar.

Selv om vi naar var kommet fra og bare hadde et par timers biltur igjen saa var ikke actionet over ennaa! Da vi skulle kjoere begynte det aa poesregne, og vi kom oss ikke lenger enn 5 min med bilen. Da var elven allerede blitt for hoy til at det gikk an aa krysse med bil.. Jaja saa da var vi stuck i noen timer, vi satt inni en garasje og spilte kort. Regnet saa ut til aldri aa stoppe, og i tillegg begynte det aa lyne og tordne og lynet slo ogsaa ned inni garasjen (!) Et voldsomt brak og skarpt lysgnist rett ved siden av oss saa vi kvapp alle sammen. Etter ca 4 timer var det sluttet aa regne og vi kunne endelig kjoere. Kom fram sent til Santa Marta igjen, men hel, og bortsett fra den tragiske ulykken, saa var det en superfantastisk tur!

Posted by hege85 16:50 Archived in Colombia

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

Kjempekjekt å lese!

by Marthe

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.