Sailing Colombia - Panama

6-dagers sailing fra Cartagena, Colombia

Etter The Lost City turen reise jeg tilbake til Cartagena der jeg skulle finne en baattur til Panama. Det gaar ikke an aa reise fra Colombia til Panama med bil eller buss da det ikke fins noen bilvei. Enten kan du reise ned naermt grensen med buss, deretter ta en baat, og saa buss igjen. Har lest at denne ruten er ikke trygg, saa hadde utelukket denne veien for lenge siden egentlig. Saa hadde jeg hoert at du kunne ta baat fra Cartagena og over til Panama paa 6 dager, der du er ca 48 timer paa aapen sjoe, og de neste dagene seiler man langs San Blas oyene som hoerer til Panama, og du besoker noen av disse karibiske oyene. Det hoeres jo veldig idyllisk ut men det er det ikke! Hvertfall ikke hele veien. Foerst maa du finne en baat, og det er MANGE aa velge mellom, og vanskelig aa vite hvilken som er bra og ikke. Det gaar mange historier om kapteiner som er alkoholikere og ulykker som skjer i forbindelse med dette, eller baater som er i daarlig stand, og andre historier som har med narkotikasmugling og gjoere. Hvis baaten blir sjekket og det fins narkotika saa maa ALLE om bord paa baaten i fengsel. Sa kordan kan eg vite om det er bra eller ikke da?¿?¿? Brukte et par dager paa aa lete, og en dag traff jeg to norske jenter som jeg saa vidt ogsaa traff paa Lost City turen (de var paa en annen gruppe). De hadde booket seg paa en tur til Panama, der det var ên ledig plass igjen. Jeg snakket med kapteinen som var baade fransk, brasiliansk og naa bodde i Colombia. Han virket hyggelig og viste meg bilder av baaten og fortalte turen osv, saa jeg syns det hoeres bra ut og booket meg paa. Neste dag skulle vi seile , begynne om ettermiddagen. Vi var totalt 11 turister paa baaten; fra Tyskland, Nederland, Australia, Norge, og en gutt som sa han var baade engelsk, australsk, amerikansk, og jeg husker ikke mer hva han var. Han hadde visst ikke noe "hjem" lenger. Ihvertfall saa gikk vi alle og kjoepte snacks og drikke foer vi skulle reise! Alle maaltider var inkludert, men vi maatte jo ha litt alkohol og snacks, det var jo tross alt 6 dager paa sjoen. Kapteinen fikset med alle passene og fikk exit stamp fra Colombia. YEY, sailing to Panama - here we come!

2 foerste doegnene var helt jaevlig. Det var paa aapent hav i storm mesteparten av tiden. Stormen begynte sent paa kvelden samme dagen vi reiste. Eg husket kor daarlig eg var etter baatturen paa Galapagos, saa heldigvis hadde jeg forberedt meg og kjoept sjoesyketabletter! Tok hver 8 time, men var fremdeles kvalm. Jeg er ikke vant med aa vaere paa sjoen men dette maa ha vaert noe av det verste..! Det poesregnet, lynet og tordnet, og bolgene var hoye. Folk gikk og spydde paa tur, bak i baaten. Kapteinen (Frederico) hadde laget til noe madrasslignende greier der bak saa det skulle vaere mer behagelig aa sitte for de som spydde.. Det var umulig aa ikke bli daarlig av aa hoere paa de andre. Eg slapp unna heldigvis siden jeg hadde tabletter.. Naar folk hadde spydd seg ferdig var det tid for aa legge oss. Aa ligge skulle visst ogsaa vaere bedre for kvalmen sa kapteinen. Det var fire soverom nede, der det sov 2 paa hvert soverom, mens jeg og to til sov oppe i "stuen". To "sofaer" og en klappseng i midten. Det var en kald og jaevlig opplevelse ogsaa. Siden det regnet saa mye, saa regnet det inn der vi sov, gjennom regntrekket, og alt var vaatt. Jeg froes og var ogsaa redd, for boelgene var saa hoy og det lynet og tordnet veldig naermt, og ogsaa tanken paa at vi var timesvis fra land. Det hjalp heller ikke at Frederico fortalte at dette var det verste stormen han noen gang hadde vaert med paa i alle de aarene han har seilt mellom landene. Men jeg sovnet tilslutt for sjoesyketablettene gjoer deg troett. Det var forresten kun han ene kapteinen paa baaten (og hunden hans), saa han hadde ikke noen hjelpere med eller noe. Han var oppe hele natten og sov i 15 min innimellom.
Neste morgen var mye bedre, stormen var over, og bolgene lavere. Men eg maatte fortsette aa ta tabletter, og folk fortsatte ogsaa aa spy. Solen kom fram, og vi kunne ligge paa dekk og sole oss. Denne dagen seilte vi hele dagen paa aapen sjoe. Jeg sov mye pga tablettene tror eg, og ogsaa slapp jeg aa kjenne kvalmen hele tiden da.. Nestre dag var vi glad da vi endelig kunne se land! Det var San Blas oyene vi kunne se. San Blas bestaar av ca 350 oyer totalt, langs karibiske siden av Panama. Turen paa aapen sjoe hadde ogsaa tatt 40 timer istedet for 48 som den vanligvis tok :) Vi stoppet baaten ved en av oyene, her skulle vi vaere til neste dag. Deilig! Endelig framme, ingen boelger, naa kunne vi bare baade, snorkle, sole og kose oss. Vi reiste ogsaa til en oy der vi besoekte de innfodte som bor der. Paa en pitteliten oy! Kjempefint med hvit sant, groent hav og palmetraer, men maa passe opp for kokosnoettene som kan falle ned.
Paa kvelden tok vi minibaaten til en annen oy igjen der vi lagde baal, spiste middag og drakk Cuba Libre :) Han ene hadde med seg gitaren sin saa han spilte og sang rundt baalet.

Neste morgen vaaknet vi opp til kjempehoyt lyn og torden, veldig naermt. Det kan vel aldri vaere bra aa vaere i en baat da eller?¿ Det regnet inn paa oss igjen. Frederico sa senere at han var bekymret for at lynet skulle slaa ned i baaten hans. Det var egentlig det samme hver morgen; lyn og torden en stund, og senere saa skinte solen og vaeret var kjempefint. :) Saa slik gikk de neste dagene egentlig foer vi kom i land i Panama: bading, snorkling, av og til reiste vi til noen nye oyer og traff de innfoedte. Hvis vi tok bilde av de forlangte de 1 dollar pr bilde. De siste dagene var det ogsaa problemer med motoren paa baaten, saa det ble forandring i planene. Flaks det ikke skjedde naar vi var laaaangt fra land!

Siste dagen ble vi tatt til land i Panama ved en mindre baat. Naar vi kom til land tok vi bil til Panama City, som er paa andre siden, ved Pacific Ocean. Det tok ca 3 timer. Her var jeg sammen med de to norske jentene som var fra Stavanger. Vi var sammen i ca 1 uke til foer de flydde hjem igjen til Norge. 2 dager i Panama City og resten paa Bocas del Toro (en oygruppe naermt grensen til Costa Rica, paa karibiske siden). Etter aa ha vaert saa mange dager i baat, saa gikk jeg fremdeles og gynget i noen dager. Nesten-krasj med skilt og diverse har jo sikkert sett tidig ut for andre :)

Panama City var en fin by, og ikke for stor. Vi reiste ogsaa til Panama Canalen ene dagen foer vi reiste til Bocas del Toro, med nattbuss 11 timer. Det var et koselig sted der vi bodde paa ene oyen og hadde noen dagsturer til andre oyer. Var for det meste strandliv og litt ut paa byn der vi tok taxibaat til en nattklubb med badebasseng :) Paa hostellet vi bodde jobbet det en gutt fra Panama som faktisk hadde vaert i Bergen foer! Han skulle tilbake neste aar for han likte seg saa godt. Og han viste meg ogsaa klipp av "Raske Menn" som han digget og lo seg i hjel av selv om han ikke skjoente hva de sa :)

Jeg var i Panama 8 dager foer jeg reiste til Costa Rica og det bare var noen faa dager foer Oystein kom, og etterhvert ogsaa Oscar, Iselin og Regine!

Posted by hege85 11:53 Archived in Panama

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.