Coroico, Sorata, Pomata, Oruru

all seasons in one day

Hei!

Da har jeg reist litt rundt siden sist men har ikke blitt saa altfor mye! Foerste stedet jeg reiste til var Coroico, nord for La Paz med buss med en nedstigning fra 4000m til 1500m paa 2 timer. Det var ikke en busstur jeg likte veldig godt da det baer var nedoverbakker, bussen kjorte altfor fort, stygge forbisvingninger hele veien, regn, taake og bratte stup! Det er i dette omraadet "Death Road" er som kjoeres fra La Paz til Coroico. Men bussen kjoerte den nye veien som er asfaltert nesten hele veien, og ikke saa gale vei egentlig. Men naar det er veldig mye taake og du ikke ser mange meter framfor deg saa er det ikke kjekt naar sjaafoeren bare kjoerer paa! Alle andre i bussen klarte uforstaaelig aa sove og slappe av mens eg saatt no der med hjertet i halsen og lurte paa kordan dette skulle gaa! Jaja kom no meg trygt fram tilslutt til Coroico, som er et veldig lite avslappende og fint sted med 4500 inbyggere (tror eg det er)! Traff en lokal gutt med det samme som fulgte meg til hostellet eg ville bo paa som var 15 min gaa fra "sentrum". Jammen hyggelige folk i Bolivia! :) Sjekket inn paa hostal Kafetal og ble kjent med to fra Australia med det samme som eg spiste lunsj med og gikk rundt. Foerste dagen var sol og varmt, men saa kom regnet, akkurat naar eg hadde tenkt meg paa fjelltur! Typisk! Jaja gikk naa likevel til Uchumachi i regnet, det var en fin tur men glatt pga regnet. Fant fort ut at det ikke var saa mye aa finne paa i Coroico; et veldig flott sted men lite sted. Saa tenkte meg videre til Chulumani dagen etter men det ble jeg avbefalt pga voldsomt regn der :/ Ble kjent med noen jenter fra Chile som eg var med pa kvelden og neste dag ble det tilbake til La Paz (men mange myggstikk eg har faatt i Coroico :(
Da jeg kom til Hostal Cactus her bodde jeg paa rom med en dansk jente som akkurat var kommet med buss fra Rurrenabaque -24timers helvete bustur i regn, jungel, stengte veier, + at bussen hadde kjoert "death road" noe som visst var helt jaevlig og hun var sikker paa hun skulñle doe! En ting er aa sykle der, men en svaer buss paa de veiene, skjoenner ikke helt korfor den ikke kjoerte den nye veien. Saa hun stakkar var saa glad hun var kommet trygt fram.

Etter reiste jeg til Sorata, som ogsaa er et veldig lite sted noen timer fra La Paz, kan minne om Coroico men jeg likte Sorata mye bedre ( i motsetning til mange andre). Veien til her var mye bedre, nesten bare flatt med ndoverbakker paa slutten ned til 2700m. Gikk en tur til Gruta de San Pedro, som er en 4-5 timers tur til en grotte med flaggermuser og en innsjoe inni grotten, veldig flott :) Klarte aa blir veeeldig solbrent (det saa ikke ut som solen skulle komme fram da jeg begynte aa gaa) men det er bedre naa heldigvis! Ikke mange turister her, men en del fra Argentina traff jeg (de har ferie naa saa mange som reiser til Bolivia for det er billig for de), veldug greie folk og de snakker ganske tidig og forskjellg fra bolivianerne :) Da jeg skulle tilbake til La Paz fikk jeg beskjed om at det ikke gikk busser foer sent paa ettermiddagen pga protester i La Paz og at det kunne vaere farilg aa reise med buss denne dagen.. Men jeg hadde avtalt med en aa komme tilbake denne dagen, og snakket med mange folk som sa det var bare paa dagtid at det var farlig, saa eg tok naa bussen eg :) Og det gikk fint, null stress, kom meg trygt fram til La Paz og traff noen venner der :D

Pga mye regn i Bolivia rundtomkring i landet, oversvoemmelser, ras osv. saa ville eg ikje reise saa langt enno, saa maatte bli lenger i La Paz. Men reiste paa en dagstur til Pomata i Peru for aa besoeke familien til en eg er blitt kjent med :) Det var en ca 3 timers busstur. Kom fram og fikk fisket "trucha" som de laget til middag, verdens beste fisk! Her er det forresten jentene sin jobb aa slakte fisken, guttene hadde ikje peiling pa kordan det gjores! Var koselig familiemiddag med spansksnakking og eg skjoente overhodet ikje ka faren til Oskar sa noen ganger, (sikkert en rar dialekt eller noe) saa Oskar maatte oversette for meg flere ganger. :)
Paa vei tilbake til Bolivia viste seg aa ikje bare vere enkelt med passet mitt, eg kom ikje inn til Bolivia igjen pga var noedt aa sove i Peru en natt. TypisK! Stod i koe paa migrasjonsoffice og skulle faa stampel til Bolivia men neida. Hvis eg betalte 100kr skulle det gaa fint, saa eg gjorde naa det men naar eg kom til neste passkontroll fikk eg igjen et nei.. Saa kjipt, maatte tilbringe en loerdagkveld paa et kjipt hostel paa grensen. Men Oskar holdt meg no med selskap heldigvis. Dagen etter stod vi tidlig opp, maatte paa ny staa i koe for passkontroll, paa Bolivia siden fikk eg igjen et nei- maatte paa Peru siden faa et nytt stempel og denne gangen 2 timer i koe.. Naar eg endelig etter mye om og men var kommet inn til Bolivia var eg veldig glad :D

Tilbake i La Paz (for 4.??? gang?), liker meg veldig godt her :) Det var et ras som soer i La Paz der over 5000 familier mistet hjemmene sine, veldig trist :( Var pga regnet, flere veier helt odelagt , reiste der en dag for aa se kordan det saa ut, helt jaevlig aa se og veldig trist! Tok noen bilder eg kan legge ut seinere. Denne helgen er det stort karneval i Bolivia - i Oruru er det stoerst, men er i de fleste byene. Men i La Paz ble det avlyst for aa ta hensyn til rasofrene.
Reiste til karnevalet i Oruru for en dag, var veldig flott og se paa alle de fine folkene i alle slags kostymer i alle mulige farger. Fikk billetter for sitteplasser, og satt og saa paa alle folkene som danset , mens folk gikk rundt og solgte oel, mat, "espuma" (skum paa boks) og regnkapper. FOr her er det noedvendig med regntoy, alle sprayer skum paa hverandre og spruter med vanngavear i gatene og overalt! Det er mye oel og alkohol og det anbefales ikke aa ta buss disse dagene da det er mye fyllekjoering. Men vi reiste med en gruppe paa dagstur saa kom tilabke sent samme kvelden (for koster saann 500 kr og oppover for hostell under carnaval). Var veldig kjekt, men jeg har vert syk de siste dagene saa det er jo litt kjipt! Men Oskar passer paa meg hehe, da jeg ble syk ble det full alarm - rett til apoteket for aa kjoepe febernedsettende piller og noe pulver om skal blandes med varmt vann mot forskjolelse og diverse. Det var jo veldig snilt da selv om jeg aldri selv hadde kjopt det, og ventet til det gaar over av seg selv istedet.. :) Men haaper jeg snart blir frisk igjen! Om ca 2 uker har jeg tenkt aa prove aa gaa til toppen av Huayna Potosi, et fjell paa 6088m :D Det hadde vert saaa kjekt om eg klarte det!! Det er en 3 dager tur, mye gaaing og en del tid til akklimatisering og aa oeve paa aa klatre, for er snoe og is der oppe saa er visst klatring paa slutten. Saa naa har jeg vert paa treningssenter flere ganger for aa oeve meg ;)

Men naa maa jeg plutselig gaa, skriver mer senere :o

----------------

Det tar helt av her i gatene under karnevalet disse dagene, folk gaar rundt med vannpistoler og skum og saanne ting som braaker og smeller skikkelig, vet ikke helt hva det heter! Maa alltid ha regnjakke paa fortiden :) I sted ble jeg tilbudt marijuana av en gateselger; "vil du ha smykke, oredobber eller marijuana?", nei tror nok eg staar over det :)

Ellers saa har eg vert paa et fjell som heter Chakaltaya; 5400 m. Vi ble kjoert nesten til toppen, maatte bare gaa i ca 45-60 min for aa komme til toppen. Eg tok denne turen mest for aa teste kordan eg foeler meg saa hoyt oppe. Foelte meg fin, ikke ondt i hodet eller noe daarlig, men pusten er ikke bra! Blir saa fort sliten! Men merker at naar eg gaar i La Paz saa er pusten mye bedre enn den var de foerste ukene, saa det maa jo ha blitt bedre : Naar eg kommer hjem kan eg heeelt sikkert loepe opp Stoltzen paa null komma niks haha ;);) Det hadde vert veldig kjekt aa klare aa gaa paa et hoyt fjell, faar prove om 2 uker :) Men foerst maa eg bli frisk, i dag vaaknet eg op uten stemme! Har saaa ondt i halsen! Klarer ikke aa spise saa mye heller naa. Og hinn dagen MAATTE eg drikke litt brus selv om eg ikke har lov, for halsen trengte virkelig noe annet enn vann! Men eg valgte sprite i stedet for cola saa det faar vel vere bra.. :/ :)

Naa har eg bare noen faa uker igjen her foer eg reiser til Peru og Machu Picchu :) Imorgen reiser eg til Potosi om kvelden, det er en busstur paa 9 timer, saa skal kjoere hele natten og kommer fram der om morgenen. Verdens hoyeste by, over 4000 m :) Men foerst skal eg laere Oskar aa svoemme, han kan ikke! Siden det ikke er noe sjoe i Bolivia syns han ikke det er noedvendig, men det er jeg ikke enig i i det hele tatt :) Naermt Potosi er verdens stoerste saltoerken Salar de Uyuni, gleder meg til aa reise der :) Ikke den beste tiden aa reise paa, tror store deler av orkenen ligger under vann naa pga regnet. For noen uker siden var det stengt der men satser paa det skal gaa fint naa! Skulle egentlig reise med kusinen til Pamela, men hun kunne ikke foer i slutten av mars og det ble for sent for meg :/ De var saa streng med meg paa grensen til Peru at eg fikk bare gyldig pass her tom 27mars (selv om jeg egentlig skulle faatt for 3 mnd). Jeg har besoekt Pamela flere ganger etter jeg "flyttet ut", og hun sier hun merker spansken min er bedre :) Hun har saa lyst aa reise til Norge, og jeg inviterer selvfoelgelig :) Har ogsaa invitert en jente fra England til aa besoeke meg i Norge, for hun likte saa godt Bergen :) Har jo ikke noe sted aa bo da men det ordner seg vel ;)

Jeg faar skrive mer senere naar jeg har reist litt mer :D Forresten naa har Iselin og Regine kjoept billetter til Cosa Rica jippi! :D Naa venter jeg bare paa at de andre skal kjoepe ;);)

Klemklem

Posted by hege85 09:57 Archived in Bolivia

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

Oi saa mye spennende du faar oppleve. Blir jo reine fjellgeita du hehe:) Gleder meg til aa se alle bildene! Klem

by Marthe

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.