Salar de Uyuni, Tupiza & Potosì

3-dagers tur til Salar de Uyuni + Lagunas, Vulkaner, Oerkener 2-dagers hesteridning i Tupiza Potosí

all seasons in one day 20 °C

Hei!

Naa har jeg faatt reist litt soer i Bolivia endelig. Turen begynte litt senere enn planlagt. Hadde tenkt aa reise forrige tirsdag men da var det fremdeles karnaval her, og det var ingen busser til Potosì pga at alle drikker saa mye saa det var ingen edru sjaafoerer tilgjengelig! Jaja saa ble det en ekstra dag i La Paz, booket billett til tidlig neste morgen, men naar eg kom til busstasjonen var det ingen buss likevel, sjaafoerene var visst ikke blitt edru ennaa.. Aaarrg daa ble eg irritert, fikk pengene tilbake, og booket en billett direkte til Uyuni i stedet med et annet selskap, som skulle gaa senere samme kveld. Fikk billett med setenummer men etter eg hadde sittet meg ned viste det seg at setet mitt var dobbelbooket; en annen jente hadde faatt samme nummer. Eg maatte ut, bytte buss, og sekken min var i den foerste bussen. Eg forklarte at eg ville ha sekken min i samme buss men DET var det ingen tid til, eg maatte bare skynde meg til den andre bussen saa skulle de to komme fram samtidig og aa faa sekken skulle ikke vaere noe problem. Jaja ikje saa mye aa gjoere med det, saa maatte bare komme meg i den andre bussen. DET var en interressant busstur det! Verste eg har vert med paa! Bussturen varte 14 timer (litt ekstra siden det er regntid). Kjoerte hele natten, det foeles mer som om jeg var i en baat med masse store boelger. Bussen vinglet fram og tilbake i timesvis, det var knallmoerkt og jeg har ikke peiling paa kordan det saa ut utenfor. Lurte paa om det var stup rett ned eller ka det var, og var sikker paa at bussen skulle velte korti som helst. Umulig aa faa sove hvertfall! Endelig da det ble lyst paa morgenen saa jeg at det var flatt og vi var in the middle of nowhere (det var jo kjekt at det ikke var stup i hvertfall). Humpete veier av gjoerme og snart kom vi til en elv vi maatte krysse. Alle maatte ut av bussen, sjaafoeren fram til elven og gravde litt, tok fart og kjoerte over, mens vi passasjerer krysset elven og ble vaate. Dette skjedde noen ganger foer vi kom fram til Uyuni. Saa et par busser og biler paa veien som satt fast i gjoerme og elver! Eg haapte at bussen med sekken min ikke var blant den, og det viste seg heldigvis at det ikke var. Men likevel ikke bare-bare aa faa sekken min, for billetten min hadde de stukket av med da eg byttet buss. Saa da trodde ikke sjaafoeren paa at det var min sekk, foer alle hadde hentet sekkene sine, og bare min var igjen uten eier! Da endelig trodde de paa meg og jeg kunne gaa og finne meg et sted aa sove. Det er VELDIG greit aa kunne litt spansk i saanne situasjoner, hadde lett vert hjelpeloes uten!
Uyuni er et lite kjiiiipt sted, utrolig kjedelig og ingenting aa finne paa. Saa her er det om aa gjoere aa vaere saa lite som mulig. Jeg ville helst reise paa den 3-dagers turen med det samme jeg kom fram, men kom fram for sent saa eg maatte nok dessverre vente til neste dag! Ajaj 1 hel dag i Uyuni, helt alene, uten venner, DET var kjipt det! Det var bare til aa vaere taalmodig og vente til neste dag, som jeg gledet meg veldig til. Hadde booket en tur til Salar de Uyuni (verdens stoerste saltorken), lagunaer, oerkener, geysirer osv, en veldig populaer tur som de alle fleste turister reiser paa. Jeg var spent paa hvem jeg skulle vaere med de neste 3 dagene, og jeg kunne ikke vaert mer heldig med de flotte personene! :) Kom i en gruppe med et eldre ektepar fra Spania, en jente fra Argentina paa min alder, som ogsaa reiste alene + en jente fra Sveits og kjaeresten hennes som er fra Bolivia. Alle snakket kun spansk (unntatt meg haha) neida eg ble kjempeglad, snakket kun spansk hele veien, fikk oevet meg masse! Og de var jo saa greie, alle sammen ble veldig fort venner, og etterhvert byttet vi alle mail, og jeg kommer til aa treffe kjaeresteparet i Sveits naar eg besoeker Oystein (jippi!). Paret fra Spania bor i Lima et aar og eg ble invitert aa besoeke de (i tillegg til aa komme og bo hos de i Barcelona om eg vil, de har et ekstra rom ) :) og hun fra Argentina treffer eg om eg noen gang skal til Buenos Aires ;) Jaja hvertfall, turen begynte med aa kjoere til Salar de Uyuni, verdens stoerste saltoerken. Naa husker jeg selvfoelgelig ikke stoerrelsen, men stooooort! Og 120 meter med salt i hoyden! Naa i regntiden ligger saltet under vann, men det var fantastisk flott likevel, vi kjoerte langt ut til et salthotell (hele hotellet og alt inni er laget av salt!), det saa ut som vi kjoerte paa vann (bilder kommer:) og det var noen ganger vanskelig aa se kor himmelen begynte og sluttet. Og soool sol og sol, gjorde det bare utrolig fint :) Fikk tatt fine bilder, spiste lunsj og saa kjoerte vi videre soerover (naermt grensen til Chile) i ca 4 timer til vi kom til Villa Alota kor vi skulle sove paa et ganske shabby hostell. Alle vi seks ble pakket inn paa samme lille rom, jaja koselig det ;) Her spiste vi middag, gikk en tur rundt om kvelden og spilte kort foer vi la oss og tiidlig opp neste dag. Da gikk turen til Laguna Colorada, som er en roedfarget lagune, omringet av flotte fjell! Det ser ikke naturlig ut, det ser mer ut som et maleri, saa spesielt er det! Videre kjoerte vi til Laguna Blanka (hvit lagune) Laguna Verde (groenn lagune), gjennom oerkenommraader, til natural springs (som er naturlig vaaarmt vann i naturen, paa 4500 moh) der kunne vi bade, geysirer paa 5000 moh, (puuuh!!) i tillegg til flere vulkaner og masse flotte fjell. Det tok rett og slett aldri slutt med den fine naturen, og har selvfoelgelig tatt masse masse bilder :) Mange timers kjoering hver dag, men det var saa mye fint aa se at det gjorde ikke saa mye. Paa kvelden kom vi til Hostal Marcelo in the middle of no where (egentlig var alle stedene disse dagene in the middle of no where - laaangt fra sivilisasjon men det er jo kjekt av og til ;) Vi fikk god middag og til og med vin som overraskelse johoo ;) Spilte kort til langt paa kveld, og neste dag var det tidlig opp igjen til nye steder aa reise til. Foerst kjoerte vi til et oerkenomraade der det er en veldig kjent steinfigur som heter Arbol de Piedra (et tre av stein), og flere andre steinformasjoner. Videre til flere flotte lagunaer (de fleste har masse rosa flamencoer , fiiiin! (eller er alle flamenkoer rosa kanskje?), og etter det... saa ble det problemer med bilen. Maatte stoppe opp, det var ettellerant gale (naa har ikke jeg saa mye peiling paa biler) men maatte i hvertfall fylle paa med masse masse vann, kjoerte litt videre, og saa samme greien igjen. Gikk tom for vann, maatte faa vann av andre forbikjoerende biler (som var veeeldig faa - som sagt langt oede var vi). Etter hvert kom vi oss fram til et sted som heter Valle de la rocas , en "dal" med masse steinformasjoner - og der var det masse andre biler og turister! Fikk tak i en haug med vann - i tillegg til at vi kjoerte forbi noen vanndammer ;) saa klarte vi tilslutt aa komme oss fram til en litten "village" der sjaafoeren fikk hjelp til aa fikse bilen. Guttene var ute og styrte paa med motor og greier, tok utav masse greier og ka de naa drev med vet ikke eg. Men hvertfall vi jentene spise lunsj og slappe av litt ;) Etter 1 time kunne vi kjoere videre, det gikk helt fint i en halvtime ca, saa var det samme greien igjen. Men vi kom oss til neste village, og paa ´an igjen :) Det var to smaa steder paa veien som heter Kolcha "K" og Kulpina "K", og vi synes jo dette var veldig rart og tidig med denne "K"en. Har proevd aa sporre flere ka den "K"en kommer av men har ikke faatt noe fornuftig svar. MEN i hvertfall, etter flere timer lenger enn planlagt saa kom vi oss tilbake til Uyuni (oh no Uyuni), fikk sett Cementario de Trenes , masse eldgamle tog i orkenen, foer vi skiltes og alle skulle hver vaar vei! Jeg hadde allerede kjoept bussbillett til Tupiza (det var noe av det foerste eg gjorde naar eg kom til Uyuni, bare maatte komme meg vekk derfra saa fort som mulig ;) Saa eg hadde heldigvis bare et par timer foer bussen skulle gaa. Fikk sett litt karneval i gatene (de var visst litt sent ute her virker det som ;) ). Kom meg paa bussen til Tupiza (ca 8 timer soeroest) aaahh det var deilig, en litt bedre busstur enn sist gang, fikk sove og kom fram til Tupiza kl 3 midt paa natten. Fant meg et skikkelig kjipt hostell naermt togstasjonen (maatte bare ta det naermeste eg fant) men kostet bare 20 kr. Gledet meg til dusj, for det hadde det ikke blitt noe av de siste dagene, men dusjen her var den kaldeste eg har hatt i Bolivia saa langt! Flaks at Tupiza er et varmt sted, saa slapp eg aa fryse saa lenge:) Vet ikke kor mange grader, men veldig veldig varmt og sol, deilig! Sol har eg forresten hatt hele veien paa 3 dagers turen men kaldere siden det var saa hoyt oppe (Tupiza ligger paa "bare" 2950 moh). Etter den kalde dusjen maatte eg bare komme meg vekk fra det hostellet; gikk til et annet bedre hostell, der eg fikk booket meg en 2 dagers hesteridetur wohoo :) Hadde leste paa forhaand at det skulle vaere veldig fint. Fikk ri samme dagen (men kun meg og guide, ingen andre som hadde meldt seg paa samme dagen) Jaja han guiden, Luis, var veldig grei, og eg var jo igjen heldig at eg kunne oeve paa spansken :) Han var en gutt fra Bolivia, veldig grei og vi hadde naa hvertfall nok av tid aa snakke sammen naar vi red 6 timer dagen i 2 dager! Skikkelig fine steder vi red forbi (soer for Tupiza; Cañon del Duende, Chocopampa,Toroyoj blant annet) saa var glad eg valgte den turen, BORTSETT fra at eg glemte jo helt at det gjoer jo kjempeondt i rompen etterhvert naar man rir saa mange timer!! Det var en lettelse aa komme fram til stedet vi skulle sove, aa kunne faa en pause fra ridningen i en del timer! Stedet het Espicaya, vi gikk litt rundt der, spiste middag og saa tok Luis med meg paa et fjell der vi skulle kunne se fin utsikt , men da var det begynt aa bli moerkt og det var det verste fjellet egf har gatt paa - bratt, stup, loese steiner som raste ned hele tiden - lite trygt! Kunne ikke se noe da de ble moerkt saa vi maatte gaa tilbake. Likegreit, var ekkelt aa gaa der. Gikk tilbake, drakk oel og spilte kort :)
Neste dag red vi tilbake, en litt annen vei, men SAAAA ondt i rompen!! Gledet meg til aa komme tilbake, selv om det var en veldig fin tur. Hesten var forresten veldig snill (eg har ikke saa mye erfaring akkurat), het Terrible og fant ikke paa noe tull :) Kom tilbake til Tupiza, og daa var eg veeeldig glad eg kunne gaa paa mine egne bein :) Det skal bli leeenge til eg skal ri paa en hest igjen :) Kjoepte bussbillett til Potosì samme kvelden. Gikk til hostellet der eg hadde tingene mine og ble kjent med en jente som jobbet der, som eg var med resten av dagen. Hun fortalte meg om jordskjelvet og tsunamien i Japan! Eg visste ingenting foer (hadde jo tross alt vert paa oede stedet i 5 dager, uten mobil, internett og noe som helst nyheter), men det er veeeldig lite eg faar meg meg naar eg reiser her i Bolivia. Visste heller ikke om jordskjelvet i Peru og Chile foer flere dager etter :/ Saa hvis dokkar hjemme i Norge foeler for det, saa er det bare til aa skrive til meg om det skjer store nyheter i verden som eg boer faa med meg!! Ogsaa hvis det skjer noe i noen av landene eg skal til / er i! Blir bare rett og slett veldig lite nyhetslesing her :(
Hun jenten fra Bolivia skal mest sannsynlig reise rundt i Europa om en stund, saa naa har jeg ennaa en jeg har invitert til aa bo i leiligheten min i Bergen som eg ikke har ;)
Buss til Potosi om kvelden og natten, kom fra kl 5 om natten. Potosi er verdens hoyeste by paa ca 4100 moh tror eg det var. Men ingen problem, eg har jo vert hoyere hehe :D Fant et hostell for aa sove litt, men det stinket der, saa byttet ganske fort. Til et hostell i sentrum som heter Koala Den, kjempeflott, greie folk som jobber der, varm dusj (endelig!!!), inkludert god frokost og internett, kjoekken, ja :) til 40 kr. Delte rom med en jente fra Tyskland som heter Lisa, som bor i Argentina og som reiser alene. Vi gikk sammen rundt i byen og var sammen hele dagen og ble fort gode venner :) Gikk blant annet paa et museum som heter Casa de la MOneda, et museum (stoerste og veldig kjent i Bolivia) som forteller historien om hvordan Bolivia foer i tiden laget mynter til mange land i verden, blant annet Canada og land i Europa og Soer Amerika. I Potosì fantes /finnes det soelv, men naa er det billigere for de aa kjoepe mynter fra andre land, saa naa er det Chile som produserer mynter for Bolivia. Guiden snakket spansk veldig fort, saa det var naa ikke alt eg fikk med meg. Hvertfall, eg hadde faatt beskjed av noen paa veien at det museumet bare MAATTE eg gaa paa, for det var det beste i Bolivia! Kan ikke si eg er helt enig i det daa men, det var naa litt interressant :) Etter booket vi en tur til minene til dagen etter! Hadde egentlig ikke tenkt til det, det hoeres saa farlig ut etter det jeg har lest, men det er en ting som de fleste faar med seg og anbefaler saa da ble det saann :) Paa kvelden laget vi middag paa hostellet og ble kjent med en gutt fra Argentina som ogsaa var kommet paa samme rom som oss i mellomtiden. Det var tidig, for da klokken var blitt 23 fikk vi beskjed fra hun som jobbet der at naa var det paa tide aa gaa paa rommene vaare og legge oss ;) hehe tidig, som om hun var mammaen vaar (og vi drakk ikke altsaa). Jaja saa maatte vi legge oss da :) Tidlig opp neste dag til mineturen. Vi kom i en gruppe med to gutter fra Argentina og en fra Frankrike + en veeldig hyggelig guide! Foerst kjoepte vi gaver til de som jobber i minene (Colablader, royk, brus). Gruet meg til aa gaa inn i minene (tenkte litt paa klaustrofobi og hadde lest en del om det at farlige ting kan skje, som steinras) men naar eg foerst begynte aa gaa nedover gikk det helt fint :) Var trangt og smalt noen ganger, loese steiner som raste, dype hull osv, men det gikk veldig fint. Gikk ned til 50-60 meter under bakken. Guiden fortalte (paa spansk) om livet nedi minene, de som jobber der jobber skift 8 timer hver doegnet rundt. Luften og stoevet og alt der nedi gjoer at de som jobber i flere aar doer veldig tidlig, og selvfoelig ogsaa mange ulykker skjer under sprengninger. Traff noen som jobbet der, de ble glad for colablader og gavene :) Vi i gruppen spiste ogsaa colablader (foerste gang jeg proevde det), guiden vaar anbefalte det for hoyden :) Det er ikke noe gale, og det er helt vanlig her i Bolivia at folk baerer med seg en pose med colabalder i vesken som de spiser paa innimellom. Du tygger paa bladene og saa lar du det ligge mellom munnen og tennene etterpaa. Munnen blir ganske "lam" av det, som bedoevelse nesten. Tror jeg maa kjoepe med meg litt naar jeg skal prove aa gaa paa det hoye fjellet :) Var nedi minene i ca 2 timer, veldig interressant, og var glad eg valgte aa gaa likevel! Men naar vi kom opp til lyset igjen var vi veldig glad for aa ha overlevd ;);) Lisa og jeg ble kjent med de to guttene fra Argentina saa vi avtalte aa reise sammen til en laguna ca 30 min fra Potosi samme dagen. Tok buss, og naar vi kom fram gikk vi opp paa et lite fjell til vi kom til lagunaen. Saaa flott!! Det var varmt (naturlig) vann sikkert over 30 grader. Saa herlig! Det begynte aa poesregne, lyne og tordne, hagle - ja alt paa en gang! Vi hadde ikke med badetoy men vi hoppet no uti i undertoyet i regnvaeret (det er saanne goye ting du kan gjoere naar du er paa ferie sant:) ) , skikkelig herlig! Foerste gang jeg svoemmer i Bolivia, og eg elsker aa svoemme :) Saa maatte vi gaa da vi hoerte at siste bussen tilbake gikk klokken 18. Paa med vaate klaer, og gaa ned igjen for aa finne en buss tilbake. Traff to svenske gutter (foerste svenske jeg har truffet paa utrolig nok!). Tilbake til Potosi kjoepte vi mat for vi hadde nesten ikke spist hele dagen, saa maate vi skynde oss aa lage mat for vi skulle alle av gaarde med buss samme kveld. Lisa til Uyuni og jeg tilbake til La Paz. Det var trist, for Lisa ig jeg ble saa gode venner, som om vi hadde kjent hverandre mye lenger enn bare 2 dager! :( Naar hun reiste graat hun nesten og ville ha meg med til Uyuni! :( Jeg hadde reist hvis jeg ikke allerede hadde vert der, men ikke snakk om at jeg skulle tilbake til det stedet der :) Turister reiser der forresten KUN pga at det er en "venteplass" foer de reiser til Saltoerkenen og de andre stedene.
Ja saa var det buss til La Paz om kvelden, kjoerte i 9 timer ca hele natten, (fiine veier heldigvis, men fikk ikke sove:( ). Kom fram kl 5 paa natten, Oskar kom og traff meg paa togstasjonen og saa fant vi et hostell :) Saa her er eg, tilbake i La Paz for 5. gang!! I dag skal eg lage middag til Oskar og en venn av han (det kan jo bli spennende, siden eg ikje er flink aa lage mat!) Har kjoept kjoett, ris, groennsaker, saus og saanne ting. Saa en tur ut paa byn (det er noe det har blitt veeldig lite av her, men det er bare bra) :D. Ellers saa skal eg jo treffe familien her igjen, og spansklaereren min, jeg har tenkt meg paa det fjellet som tar 3 dager, og sykle den der veien jeg har skrevet om foer (sammen med Pamela og noen til tror eg) :) Saa faar vi se om eg faar tid til alt foer eg blir "kastet" ut av landet og reiser videre til Peru :) Er ikke helt frisk ennaa, og er vel ikke saa lurt aa gaa paa Huayna Potosi naar eg er forkjoelet, men eg bare MAA proeve. Tror eg. :)
Forresten veiene her, saa leste eg i en bok at bare 5% av veiene i Bolivia er asfaltert! Denne boken var fra 2005 saa mange flere veier er nok asfaltert naa, men likevel, det er LITE! I Peru skal veiene vaere bedre, men etter det jeg er lest er veiene i Ecuador som i Bolivia. Ajajaj...
Ellers synes jeg at Bolivia er et veldig trygt land aa reise i (faktisk), det er vel ikke det de fleste tenker om Bolivia! Men det er naa min erfaring, jeg har ikke opplevd noe skummelt (utenom veiene), synes folkene er harmloese, saa hyggelige!! Lett aa snakke med, hyggelige mot turister, jeg har aldri foelt meg utrygg, og jeg har gaatt masse alene, i store byer, paa kveldene, men veske paa meg osv. Har bare positivt inntrykk av landet og folkene her, saa kan virkelig abnbefales! Men jeg maa jo bare si at jeg er alltid forsiktig ogsaa, som jeg vil vaere i hvilken som helst by og land. MEN bolivianerne sier ikke mye fint om peruvianerne, saa i foelge de boer jeg egentlig droppe Peru! Peruvianerne er tyver, drapsmenn, de snakker altofor fort og stygt, og de vil garantert rane meg. De kommer til Bolivia for aa lage kvalme, og naar noen blir drept/ranet osv her, saa er det som oftest peruvianere som staar bak visstnok. I Peru er det ogsaa lovlig med pistoler saa der skyter de, i motsetning til i Bolivia. Om alt dette er sant vet jeg ikke, har ikke det inntrykket av andre turister da men.. Det er vel en saann naboland-greie de har her kanskje, for tror Peru stjal land av Bolivia saa da er de ikke saa glad i de.. :) Det spanske ekteparet har bodd i Lima i 7 mnd naa, og de sa naa helt motsatt, at i Peru er det flott og hyggelige folk og ikke saa farlig som folk skal ha det til! Saa man hoerer jo ganske mye forskjellig her :) Men jeg tror nesten ikke det gaar an aa bli hyggeligere enn bolivianere :)
Aj naa har jeg skrevet kjempemye! Jeg hadde tenkt aa legge ut bilder ogsaa men fikk ikke til aa overfoere bilder til denne maskinen :( Men jeg skal faa gjoert det en dag veldig snart! Har sett det meste av La Paz saa ikke saa mye jeg trenger aa gjoere her :) Saa da kommer det masse flotte bilder snart!! :D
Haaper alt er bra hjemme, vaar i Bergen, bybanebygging, og Oystein har bursdag i dag, hurra! :D
Stor klem fra Hege

Posted by hege85 11:57 Archived in Bolivia

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.