Huayna Potosi (6088 moh)

3 dagers fjelltur

Ja ENDELIG kom dagen eg skulle proeve aa gaa til Huayna Potosi som eg har mast saa lenge om. Naa var vaeret blitt bedre i Bolivia og paa tide aa prove. Fikk med meg Oscar som ogsaa lenge har hatt lyst til aa proeve aa gaa til toppen. Vi kunne velge mellom 2 eller 3 dager, 3 er nok det lureste, da det er mere tid til akklimatisering. Tok buss til hytten vi skulle sove foerste natten, ca 1 time nord for La Paz, opp i ca 4500m. Foerste dagen gikk vi til en isbre paa 4800 m for aa oeve oss paa aa isklatre :) Fullt utstyr paa, med hjelm, sko med pigger (ka heter det paa norsk??), ishakke og masse klaer, var kaldt! Det var kjempekjekt aa isklatre!! Jeg har jo kjempelyst aa begynne med klatring saa visste at jeg kom til aa like det. Vi gikk oppover, nedover, klatret med sikring der det var brattest, saaaa kjekt! Vi holdt paa i ca 2 timer foer vi gikk tilbake. Klatret forresten med et veldig grei par fra England, og en gutt fra Japan (han skulle bare vere med foerste dagen) og to guider. Paret fra England har foer klatret Kilimanjaro og Mount Blanc. Men Mount Blanc kom de seg ikke opp pga ras og var ogsaa en som doede.
Saa tilbake til hytten spiste vi middag og spilte kort, og slappet av.
Neste dag stod vi opp tidlig og kledde paa oss (det tar jo tid naar du skal kle paa deg mange lag med klaer og utstyr og greier) , pakket sekken og spiste litt foer vi gikk. Gikk i ca 3 timer opp til neste hytte paa 5100 meter, med TUNG ryggsekk! (Sovepose, klatreutstyr, mASSE klaer, vann for 2 dager, mat osv) Det var et helvete, mest pga sekken! Aaahh skikkelig tungt aa gaa. Var grei vei da, grusvei som etterhvert ble steinete, og siste timen gikk vi i snoe. Traff en huag med folk som hadde vaert oppe dagen foer, sikkert 15 stykker eller noe. Kun 3 eller 4 hadde kommet til toppen! Og de sa det var et helvete, og lykke til! Mange hadde blitt hoydesyk og spydd. Jaja kjekt det, aa se fram til ;) Kom oss naa endelig opp til neste hytte, var veldig fint der :) Vi var ogsaa heldig med vaeret og hadde sol saa fikk fine bilder :)
Naa hadde vi hele dagen til aa vaere i hytten, vi var veldig slitne og tok oss en lur alle sammen. Var iskaldt i hytten, sov med ullklaer og sovepose, eneste maaten du kunne faa litt varme. Paret fra England slet litt med hodepine i hoyden men de tok hoydesykepiller. Eg hadde kjoept noen ogsaa i tilfelle, men hadde ikke noen problemer, + eg har lest om forferdelige bivirkninger av de pillene, saa vil unngaa aa ta det.. Oscar hadde heller ingen problemer men han er naa foedt og oppvokst oppihoyden saa for han er det naa ingen stress! Og saa hadde vi kjoept med oss colablader, som vi spiste, hadde i teen, og hadde paa pannen naar vi sov (!) Det er veldig bra for hoyden, maa ha litt colablader da :) Det stod faktisk ogsaa paa pakkelisten som vi fikk fra byraaet, saa det er helt normalt her altsaa :)
Resten av dagen gikk bare til aa spise litt, og en fyr som viste oss noen magiske triks med noen kort :) Eg klarer nesten ikke aa spise noenting oppi hoyden saa det er litt dumt! Men jeg klarte bare ikke aa tvinge i meg nok mat. Vi gikk og la oss kl 18 (!) for vi skulle staa opp klokken 12 om natten og begynne aa gaa kl 01. Fordi da er snoen fastere og det er lettere og tryggere aa gaa. Forresten kom en fyr til med oss etterhvert som skulle gaa paa 2 dager, han jobber for Lonely Planet. Tenk paa det daa, han faar sikkert alle disse goye turene dekket av jobben! Eg vil og jobbe for Lonely Planet ;)
Ja saa var det opp klokken 23.30, paa med klaer (4 gensre ull og fleece, jakke, 4 bukser..)Masse klaer, var saa kaldt!! Vi gikk sammen to og to (1 guide pr 2 personer), saa Oscar og eg gikk med guiden vaar, Pedro. Vi gikk med tau festet til hverandre og med sko med pigger paa. Oscar var den heldige som maatte baere sekken vaar med vann og mat :) Han derre fyren fra Lonely Planet suste naa oppover med guiden sin, herregud! Ingen problemer tydligvis! Vi var heller mer fornuftig og gikk saaaakte ;) Eg ville aldri klart aa gaa fort, og du skal jo gaa sakte oppi saanne hoyder. Det var veldig flott aa gaa, stjerneklart og fint i snoen!! Og naar vi kom et stykke opp saa vi utsikt over El Alto (som er byen overnfor La Paz), var skikkelig fint. Vi gikk og gikk, det gikk overraskende fint, med pusten og alt. Eg ble ikke saa veldig anpusten, og ikke noe daarlig av hoyden heller. MEN etterhvert hadde eg INGEN energi igjen!! Det var et ork aa ta hvert steg. Vi hadde med oss sjokolade og litt saann men eg klarte ikke spise noenting. Eg var litt skuffet over guiden (han var veldig grei og hyggelig) men han var ikke noe flink aa motivere meg, som eg ville trodd. Han sa bare at hvis eg ikke hadde noe energi saa maatte vi snu. Men eg VILLE jo gaa lenger, Oscar var flinkere aa motivere meg, saa vi kom oss lenger opp. Vi gikk opp en veldig bratt bakke som var litt ekkelt aa gaa, for snoen raste nedover der, men vi kom oss naa opp den bakken. Men saa klarte eg bare ikke mer :( Veldig dumt!! Saa da maatte vi snu, Oscar ogsaa, for han kunne ikke fortsette alene. MEN vi kom oss no opp i 5700 meter! Det er jo ganske bra da! Eg var fornoyd med det, det er jo foerste gang eg proever meg paa et saa hoyt fjell :) Men syns det var veldig dumt for Oscar, for eg tror nok han ville kommet til toppen hadde det ikke vert for meg! :( Men han var naa ogsaa fornoyd og hadde ikke noe i mot aa gaa ned igjen.. Han hadde jo ikke noe valg :/ Jaja, next time we will make it!! :D 300 meter til saa er vi der :) Men det var en kjempefin tur, er veeeldig glad eg gikk der! Vi gikk ned igjen til Highcamp og ventet paa de andre. England og Lonely Planet kom til toppen, men de sa det var et helvete, og de var daarlig og kroppen var oedelagt. Men tenk saa fantastisk det maa vaere! 3 andre gutter fra Israel gikk samme dagen som oss, de kom seg heller ikke opp (og det synes jeg var helt greit saa ikke jeg var den eneste ;) Eg faar proeve igjen i Ecuador aa gaa opp til en vulkan der som er 6000m saa faar eg spise mer :) Helena og Andy fra England sa at naar de gikk Kilimanjaro saa var det en paa gruppen som nesten ikke spiste og det var hun som slet mest oppover.. Saa eg faar huske det til neste gang da, tvinge i meg mer mat! :D

I morgen blir det 4 dagers tur til Machu Picchu jippi!! Det er ikke saa hoyt (mellom 2500 og 4000 m ca skal vi gaa) men det skal vaere veldig tungt . Skal gaa foerste dagen, sykle andre dagen, og gaa tredje og fjerde dagen! Det blir kjekt! Eg er blitt hektet paa sykling etter eg syklet Death Road for noen dager siden, det var saaa kjekt!!! Naa skal eg sykle kjempemasse! Skal sykle Death Road en gang til for det var saa kjekt! Var ikke noe skummelt, og eg syklet ganske fort ogsaa, kjempegode sykler! Eg stolte helt og fullt paa sykkelen ;) Det er forresten 31 stykker som har doedd der paa sykkel siden 1995. Men mange fler i bil/buss, men naa er det veldig sjelden det kjorer biler der. Vi traff ikke paa en eneste bil den dagen, og vi syklet i 3-4 timer ca. Fra 4000m og helt ned til 1200 m, bare suse nedover bakkene :) Framme i Yolosa badet vi i basseng og spiste middag, saa kjoerte vi tilbake paa den nye veien (det sa eg til de at var kriterie hvis eg skulle sykle). Naa etter Peru om noen uker, reiser eg tilbake til La Paz og saa flyr eg til Quito i Ecuador. Det syns eg er en veldig god plan :) Forresten saa ble eg ranet her for en liten stund siden, i El Alto, byen ovenfor La Paz! De tok lommeboken min med ca 300kr, saa var ikke det verste heldigvis. Det skal ALDRI skje igjen! :) Oensk meg lykke paa turen min til Machu Picchu! Klem klem

Posted by hege85 14:56 Archived in Bolivia

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

Hallo! Sinnsykt kult at dokk kom så langt opp då! Og kjekt å hørra at du likte sykling på Death Road, kan tenka meg Alex lige å hørra om det:P

Du blei rana?! :O virke ikkje som du tok DET så tungt men:P heldigvis! Hørres ellers ut som du har hatt det spennande og kjekt :)

Jarand

by jarand

Hei
Ser at du har hatt mange spennende utfordringer. Høres virkelig ut som du får oppleve en masse forskjellig, er nok litt misunnelige alle vi som leser i bloggen din, lykke til på de neste turene dine, håper alt går bra med deg ...... :)

by Tor Magne

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.