Machu Picchu & Colca Canyon

4 dagers Inca Jungle Trek & 2 dagers tur Colca Canyon

28.aprill kom eg til Cusco, Peru, den gamle inkahovedstaden i Peru. Dagen etter booket eg tur til Machu Picchu, og dagen etter det begynte den 4-dagers lange turen til Machu Picchu :) Altsaa, som eg har lest mange steder foer, saa er det ikke noedvendig aa booke mange maaneder i forveien for aa gaa til Machu Picchu! Kanskje i hoysesongen hvis du velger Inka Trail, som er den mest populaere turen, mest pga navnet tror eg.. Du kan velge aa gaa fjellturer paa 4-5 dager der du sover i telt men ikke anbefalt i regnsesongen (som er naa), og jeg hadde litt tenkt aa gaa Salkantay Trek, men det fjellet hadde hatt et ras noen dager tidligere, saa det gikk ikke an aa gaa. Saa eg endte opp med aa velge "Inka Jungle Trek" der du baade gaar og sykler, det hoeres jo litt goy ut :) Og kostet ca 1000NOK, inkl 3 overnattinger paa hostell, alle maaltider, og inngangsbillett til Machu Picchu :)
Foerste dagen ble eg hentet paa hostellet eg bodde paa, og saa kjoerte vi i ca 3 timer foer vi skulle begynne aa sykle. Syklingen bestod av ca 2 timer i sykling kun i nedoverbakker paa asfalt. Vi fikk sykler, hjelmer osv men laaangt i fra saa gode sykler som paa Death Road i Bolivia! Merket saa stooor forskjell! Eg har laert meg at det er pga at syklene hos Vertigo Biking i Bolivia har double suspension og hydraulic brakes, mens i Peru var det kun frontal suspension og mechanic brakes. Eller noe saann :)
Men i hvertfall, foerste dagen var det oes-poes REGN regn regn. Eg hadde regntoy, men regnbuksen virket ikke saa kliss vaat gjennom det meste. Men uansett saa var det veldig kjekt! De fleste valgte aa sette seg i bilen for de taalte ikke regn liksom, merker at de ikke er fra Bergen nei haha :) Saa bare 3 av 9 som fullfoerte, selv om vi var kliss vaat, og tror vi krysset kanskje 10 elver med syklene :)
Etterhvert kom vi fram til foerste overnattingssted ; Santa Maria, et lite sjarmerende sted :) Fikk lunsj, middag, spilte kort, gikk litt rundt, PROEVDE aa toerke klaer og sko forgjeves, saa neste dag begynte vi aa gaa med vaate sko :/ Men det gjorde ingenting, for solen kom fram, det ble varmt og klaerne og skoene toerket :) Begynte aa gaa 7 om morgenen, og denne dagen fikk vi beskjed om at kom til aa bli veldig toeff, masse oppoverbakker og 9 timers gaaing. Var kjempefin natur, men noen steder var det vanskelig aa gaa pga ras og masse gjoerme. Vi baerte paa alle tingene vaare, men heldig som eg var, saa tilbudte guiden vaar aa baere tingene mine for meg! Puh det gjorde jo alt mye enklere for meg :) Noen ganger saa trenger du bare aa ha blaa oyne og se skandinavisk ut, saa blir plutselig folk veldig hjelpsomme haha :) Jaja det var ihvertfall en veldig fin dag der vi var veldig heldige med vaeret hele veien :) Vi gikk og hadde pauser paa veien av og til, var baade oppover, nedover og flate bakker, spiste god lunsj paa halvveien, og det var ikke saa tungt som guidene skulle ha det til :) Etter 9 timer kom vi fram til Santa Teresa. DAA var det jammen godt med en dusj. Vi var en god gjeng fordelt paa 3 grupper, men vi ble ogsaa kjent med kverandre fra andre grupper. Alkohol og turgaaing passer vel ikke saa godt sammen, men naar vi kom til Santa Teresa var vi litt oeltoerst ja, saa det ble en del oel paa oss den kvelden :) Hadde det veldig kjekt og oel smakte veldig godt den dagen :)
3. dagen var egentlig 6 timers gaaing til Aguas Calientes, siste stoppested foer Machu Picchu. Men noen av oss valgte aa gjoere Ziplining foerst, og saa gaa etterpaa i 3 timer. Litt lettere dagen derpaa ;) Eg har proevd ziplining en gang foer, det er helt greit men ikke det aller goyeste eg har gjort daa men :) Vi ziplinet 6 ganger paa forskjellige steder, men siste gangen var ekkelt for daa var det ettellerant som loesnet! Eg vet ikke ka det var men eg falt ihvertfall ned et hakk og ble litt bekymret! Men kom no meg trygt over til andre siden :)
Spiste lunsj og fortsatte aa gaa mot Aguas Calientes, ca 3 timer langs Inka Trail. I dag var vi ogsaa veldig heldig med vaeret, puh!
Framme i Aguas Calientes gikk vi rundt og saa stedet, spiste middag og la oss tidlig. For neste dag stod vi opp 3.30 for aa gjoere oss klar til aa gaa mot Machu Picchu kl 04.00 om morgenen. Herregud eg gledet meg saann at eg klarte ikke aa sove natten foer, og naar eg endelig sovnet saa droemte eg om Machu Picchu. Var skikkelig spent og gledet meg :) Grunnen til at vi begynte aa gaa saa tidlig var for aa komme tildlig opp for aa faa billett til aa kunne gaa til en annen fjelltopp bak Machu Picchu som heter Wuayna Picchu. De slipper bare opp de 400 foerste personene der daglig, for aa vedlikeholde stiene og trappene. Saa vi begynte aa gaa i moerket, og fra Aguas Calientes og opp til Machu Picchu er det kun trapper trapper og atter trapper. Det er som Stoltzen bare 1 time gaaing i stedet :) Og det var skikkelig tungt, saa tidlig paa morgenen! Herregud saa sliten eg var, og vi gikk i regn hele veien. Men SAAA deilig naar eg endelig kom til toppen :) Fikk billetten min til Wayna Picchu, selv om eg akkurat der og da vurderte aa droppe det for eg var saa sliten :) Men neihei, naar du foerst har gaatt i 4 dager og kommet saa langt saa skal eg no jammen komme meg opp en topp til :) I mellomtiden fikk vi ogsaa omvisning inne paa omraadet og etter det kunne vi gjoere ka vi ville foer Wayna Picchu kl 10.00. Solen kom ogsaa fram etterhvert, saa vi ble heldig med vaeret denne dagen og :) Eg gikk opp til Wayna Picchu med Hannah og Rachel, som eg ble best kjent med paa turen. Her bestod ogsaa for det meste av trapper oppover i ca 50 min. Men SAAA fint, og herlig aa komme til toppen selv om det noen ganger er jaevlig aa gaa oppover :) Nede igjen gikk vi rundt og saa fant vi oss et sted der vi la oss ned og sov i solen i en halvtime ca, herlig :) Vi vaaknet av at noen folk stod og tok bilder av oss :/ Jaja, saa gikk vi til Inka Bridge; en bro som inkaene lagde inntil en fjellvegg med et bratt stup ned, kordan de har klart aa bygge den broen skulle eg likt aa visst! Vi var paa Machu Picchu hele dagen, 12 timer ca foer vi gikk ned igjen samme veien. Det er forresten ogsaa mulighet aa ta buss helt opp til Machu Picchu, men det er for de rike og late haha ;) Det er helt sykt kor de putter prisene opp i omraadene rundt Machu Picchu! Paa toget tilbake fra Aguas Calientes satt eg ved siden av noen som hadde vert inne paa hotellet der og sjekket priser for rom. Ca. 1500 dollar for et rom, og det hadde ikke vert noe spesielt hotell engang; helt vanlig hotell.
Naar vi kom ned til Aguas Calientes maatte vi ha en oel og pizza (er jo viktig aa ikke gaa i minus; vi maatte jo passe paa aa faa i oss nok kalorier etter all gaaingen de siste dagene ;);) ) Saa gikk vi paa toget som liksom skulle ta 2 timer (og buss etterpaa i 2 timer til Cusco), men det var noen problemer fikk vi beskjed om, saa toget tok 4 timer i stedet. Fikk vite etterpaa at det var pga et ras, men det visste vi ikke der og daa. Jajajaaa kom oss til Cusco kl 2 om natten, daa gikk vi ut paa byn og feiret bursdagen til Rachel & Timo!

Vi var 7 stykker som ble veldig gode venner paa turen, alle vi sjekket inn paa samme hostell og rom i Cusco. Folk fra England, Finland, Tyskland, New Zealand og USA. De fleste av oss var sammen i 1 uke i Cusco foer vi skilte vaare veier (buhuu) og nesten alle reiste forskjellige steder! Bare meg og Eemeli fra Finland reiste videre sammen i 2 uker etterpaa. Han var kjempetidig, lenge siden eg har ledd saa mye :D Forresten maa jo skrive noe tidig ogsaa. Ene morgenen paa hotellet i Cusco vaaknet vi av at en fyr (vi ikke kjente) hadde sex paa rommet!!! (!!!) Og de proevde ikke aa vere stille en gang. Eg gikk i dusjen for det gikk ikke an aa sove videre.. Og naar eg kom tilbake sa de andre at de hadde holdt paa 4 ganger. Paa et rom med 9 andre personer!!! Herregud daa. Og kvelden etter reiste Eemeli og eg til Arequipa (nest stoerste byen i Peru), og daa var faktisk han fyren paa samme buss som oss. Maatte jo kommentere den morgenen og han var kjempeflau og sa unnskyld maange ganger. Haha det var jo nesten litt tidig daa men. Viste seg at han var veldig hyggelig og vi bodde paa samme hotell i Arequipa ogsaa, men ingen gjentakelser som i Cusco heldigvis! :)

Colca Canyon

Arequipa var en helt grei by, men ikke saa mye aa gjoere. Det var ogsaa valg av ny president av Peru mens eg var der, saa masse folk i gatene. Eg reiste til Arequipa for aa reise derfra til Colca Canyon, som er verdens dypeste canyon (og IKKE grand canyon som mange tror :). Eg booet en 2 dagers tur for neste dag. Ble hentet kl 3 om morgenen og kjoerte til Colca Canyon ca 3 timer fra Arequipa. Foerst kjoerte vi opp til 4800 meters hoyde, her var det fullt av snoe, og iiiiskaldt!! Bare 1 time senere var vi nede paa 3287m, og det var ingen mer snoe, men sol og varmt og groent og fint :) Landskapet kan forandre seg veeldig fort her av og til. Forresten der vi var paa 4800 m pleide aa vaere verdens hoyeste maraton :)
Vi spiste frokost og kjoerte videre til Cruz del Condor 3700moh, som er et utkikkspunkt der du kan se condorer hvis du er heldig. Ka heter condor paa norsk??¿? Eg vet ikke. Men vi saa flere, og noen ganger floy de naermt oss, skikkelig flotte!! Tror de fins bare her i Andeslandene?¿? Eg syns hvertfall de er skikkelig flott, og svaere fugler.
Kjoerte videre og fikk beskjed om at vi kunne plutselig velge mellom aa gaa 4 timer eller 7 timer denne dagen. What what what eg liker ikke naar det blir forvirring i planene, men eg valgte aa gaa i 7 timer som var den opprinnelige planen!! Ikke noe tull i planene her. Vi var 6 stykker som gikk den turen og resten, 8 stykker tror eg, valgte 4 timer. Denne dagen skulle vi gaa nedover til bunnen av canyonen. Det tok ca 4 timer, kun nedover nedover og nedover. Det er nesten verre enn aa gaa oppover, for beina hvertfall. Men det var veldig fint, og vi hadde sol og veldig varmt. Helt nede paa bunnen- takk gud! saa var det en dame som solgte brus :) Saa gikk vi videre, naa var det aa gaa oppover igjen, til et lite sted der vi hadde lunsj. Her langt nede i canyonen bor det faktisk noen folk og det er skole ogsaa. De fikk stroem til bygden for 2 aar siden. Veldig fint men de har en veldig lang vei aa gaa for aa skaffe mat. Vi saa masse forskjellige planter paa veien, blant annet en plante som mexicanerne bruker for aa lage tequila. Og en plante som brukes til aa lage leppestift.
Etter lunsj gikk vi videre, 1 time til oppover til neste bygd, og saa 1 time til et sted som heter Sangalle 2160 moh, der vi skulle sove. Var veldig fint her, basseng og greier :) Men begynte aa regne naar vi kom fram (bra timing :) ), saa ble bare en dusj og middag og spilte litt kort. Ble best kjent med en jente fra Argentina og vennen hennes fra Spania. Proevde aa mingle meg med de for aa oeve paa spansken, og de var veldig grei ogsaa :) Var ogsaa litt lei meg for savnet de eg var blitt kjent med paa Machu Picchu turen :( Men men saann er det naar du er ute og reiser! Vi la oss tidlig for neste morgen maatte vi staa opp 3.30 og begynne aa gaa oppover til toppen av canyonen igjen kl 4. Og grunnen til at vi maatte gaa saa tidlig var forde guidene maatte komme tidlig tilbake til byen igjen for aa faa med seg valget..
Ogsaa her fikk vi 2 valg; enten gaa opp (og det er kun oppover oppover og oppover i 4 timer), eller aa ri paa hest oppover. Nei eg ville ikke ha noen forandring i planene her heller, saa holdt meg til den opprinnelige planen som var aa gaa oppover. Dessuten ville eg aldri hatt samvittighet til aa sitte paa en hest oppover i flere timer heller, stakkars hest!! Begynte aa gaa i moerket, med hodelykter paa. Det var veldig tungt, men gikk naa fint saa lenge eg gikk sakte :) Naar solen begynte aa komme fram ble det skikkelig fint, utsikt og alt. Selvom det var jaevlig aa gaa saa var det absolutt verdt det :) Naar eg kom til toppen og spurte ka klokken var, saa viste det seg at det bare hadde tatt 2,5 timer, og ikke 4 som guidene sa. Men de overdriver jo litt, sa pleier aa ta kortere enn de sier. :) Opp paa toppen (Cabanaconde 3287 moh) fikk vi frokost. Saa tilsammen 1200 meter opp gikk vi den morgenen :)
Saa var det aa raakjoere tilbake til Arequipa saa guidene kunne faa med seg valget :)
Etter denne turen hadde eg skikkelig gangsperr paa leggene, i flere dager etterpaa! Etter Machu Picchu hadde eg ingen gangsperr, saa denne turen var hardere daa, eller?¿?

Traff Eemeli igjen i Arequipa (han hadde faatt nok gaaing etter Machu Picchu), og saa tok vi buss til Puno morgenen etter (paa vei til Bolivia igjen johoohooo). Vi hadde egentlig ikke lyst aa stoppe i Puno, for hadde hoert fra mange at det var en liten kjip by der det er ingenting aa finne paa. Men eg likte Puno eg! Synes det var veldig fint og koselig, og byen ligger rett ved siden av Lake Titicaca. Saa eg skjoenner ikke ka folkene snakker om som ikke liker denne koselige byen :) Eg kunne lett vert der en dag til. Vi slo til paa et kjempebra tilbud fra en fyr vi traff paa bussen; dobbeltrom paa hotell med varm privat dusj, frokost, taxi til og fra bussterminalen begge dagene; for kun 20 kr pr person! Ikje verst :) Vi hadde nesten hele dagen her, gikk rundt i byen og paa kvelden et par oel paa "Rock and Reggae Bar". Det er foerste gang eg noen gang har vert paa en rock and reggae bar. De hadde tilogmed norsk flagg der inne :)

Neste dagen tok vi buss til Copacabana, Bolivia, der Oscar skulle komme og moete meg johooo :) MEN selvfoelelig gjorde han ikke det; pga nye demonstrasjoner i La Paz igjen sperret veiene og hindret bussene i aa kjoere. Det er sikkert 5. gangen eg har faatt med meg demonstrasjoner i La Paz. Det er jo hele tiden jo! Men natten etter tok han taxi til San Pedro og baat og buss derfra saa traff han i Copacabana en dag senere enn planlagt :) Oscar, Eemeli og eg tok baat til Isla del Sol og var der halve dagen. Gikk fra nord til soer paa oyen, ca 3 timer. Kjempefint og sol og sommer :) Vi drakk ogsaa vann fra en bekk som skal gjoere at du blir foralltid ung :) Yess!! :)
Samme kvelden tok vi buss til La Paz siden Oscar maa jobbe neste dag. Det er voldsomme demonstrasjoner, som varte 1 uke ca. Det var laerere og helsearbeidere som streiket og demonstrerte for de vil ha 15% hoyere loenn i stedet for 10% som de ble lovet. I gateen hoerte eg hoy skyting hele tiden, er nok litt voldsommere streiker her enn i Norge ja! Politiet brukte taaregass og demonstrantene kastet steiner flasker og eksplosiver tilbake. Saa vidt eg vet saa ble bare folk skadet og ikke mer enn det heldigvis!

Forresten saa har La Paz verdens foerste kokainbar! Eg fikk vite om det bare for en stund siden. Det er faktisk en bar som selger kokain bak disken. Du kan gaa til baren og bestille og saa kommer servitoeren og serverer deg, paa samme maate som om det skulle vert mat, eller drikke (!) Ganske sykt daa..! Kokain er jo ikke lovlig her, saa vet ikke kordan de faar det til. Men de skifter visstnok adresse veldig ofte, pga klager fra naboene rundt, for utestedet har aapent til morgenen. Eg har selvfoelgelig ikke tenkt aa gaa der :)

Eg har jo tenkt aa legge ut bilder ogsaa, men det er mye lettere paa facebook. Men skal proeve aa legge ut en dag, henger jo laaangt etter naa. :)

Good paaske!!

Posted by hege85 14:49 Archived in Peru

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

AAAA, jeg begriper ikke hvordan beina dine takler all den gaaingen :D Du må jo vaere i megeform naa! Du er bare dritgod! Kjekt at du skriver saa mye. Jeg lever meg godt inn i det ,- akkurar som det skulle vaert en mininovelle:) Gleder meg til du legger ut flere bilder. Jeg og Morten var i daap til Hanne og Tor sin Ella i helgen. Det var skikkelig koselig og vi har hatt straalende vaer her paa vestlandet noen dager naa. 20 grader! Savner Hegemor og skulle oenske vi ogsaa kunne kommet og feriert med deg i sommer. Klem

by Marthe

Det høres kjempefint ut Hege, stolt av deg!
Et eventyr :)
Stor klem fra oss, tenker masse på deg!

by Ina

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.