Canoa

Endelig straaaand!!

Naa skal jeg fortelle om da jeg endelig kom meg til en strand og saa sjoen for foerste gang siden eg var i Norge :)
Flydde foerst fra La Paz til Lima der eg maatte bli en natt foer jeg kunne fly videre til Quito, som er hovedstaden i Ecuador. Kom til Lima paa kvelden og maatte fly videre kl 6 om morgenen, saa fikk ikke sett saa mye av Lima bortsett fra det jeg saa fra taxien. Som forresten brukte en time til hostellet fordi sjaafoeren kjoerte seg vill hele tiden, og klarte til og med aa kjoere feil vei i en enveiskjoert gate .. Og neste morgen tok det 15 min.. Lima skal visst vaere veldig veldig farlig (det skal egentlig alle byer vaere her i foelge Lonely Planet, men stemmer ikke alltid heelt) men eg tenkte eg skulle gaa til supermarkedet og kjoepe meg noe mat der. Traff en security vakt som eg spurte om veien, men eg fikk beskjed om at neii , eg kunne ikke gaa alene de 10 minuttene, saa han tok og fulgte meg, ventet paa meg, og fulgte meg tilbake! Det var god service :)

Jeg hadde tenkt aa vaere i Quito en natt, men paa flyet paa vei dertil merket jeg at jeg virkelig maatte rett til en strand. Jeg hadde kjempelyst aa bade i sjoen, og det kunne ikke vente i det hele tatt. Saa eg tok taxi rett til bussterminalen og proevde aa kjoepe en bussbillett til Canoa, et lite sted eg har lest om for lenge siden som eg hadde veldig lyst aa reise til. Men det fantes ingen busser denne dagen. Til San Vicente, som er naermt? Fantes ingen busser til der heller. Saa jeg spurte om hvor jeg kunne ta buss til for aa komme meg i hvertfall naermere Canoa, og da solgte de meg en billett til Tosagua (?¿) som skulle gaa kl 21 om kvelden. Jaja Tosagua maa tydligvis vaere et lite sted, for kunne ikke finne det paa kartet. Men men, eg ville bare komme meg der saa fort som mulig, brydde meg ikke med aa se Quito for jeg vet jeg vil komme tilbake der senere paa vei til Colombia. :)
Men hadde naa en hel dag i Quito, saa eg reiste til Mitad del Mundo, som betyr "midten av verden". Det er en turistattraksjon midt paa ekvator. Maatte ta tre forskjellige busser for aa komme meg der, og paa det siste busstoppet saa eg to andre som tydligvis var backpackere, saa eg gikk og snakket med de for aa vere sikker paa eg stod paa riktig busstopp. Viste seg at han ene var svensk og han andre var dansk. Saa da gikk vi der da; nordmannen, svensken og dansken sammen til midten av verden ;)
Om kvelden tok eg bussen, til dette stedet som heter Tosagua.. Kom fram der kl 3 om natten :/ Eg hadde ikke peiling paa kor eg var, eller naar eg kunne ta en annen buss til Canoa.. Og jeg var selvfoelgelig eneste turist der. Spurte en lokal om det var noe hostel, men nei det fantes ikke paa det lille stedet ;) Saa eg gjorde som noen andre gjorde og satt meg ned og ventet. Visste ikke hva jeg ventet paa, trodde jeg maatte vente til morgenen med aa ta en buss. Og saa maatte eg tisse kjempemye men det var ingen sted jeg kunne gaa og tisse med min svaere ryggsekk! Kom noen busser innimellom men ingen som jeg kunne ta, men faktisk, tilslutt kom bussen jeg ventet paa, finally! En buss som gikk rett til Canoa, trengte ikke aa bytte buss noe sted heller hurra :) Kom fram til Canoa kl 6 om morgenen, fant hostel og skulle egentlig rett til stranden, MEN la meg selvfoelgelig ned i sengen for 5 min, der eg sovnet et par timer. Ajaj :)

Naar eg vaaknet traff eg paa en annen (og eneste) som bodde paa samme hostell, en veldig grei gutt fra Chile. Han fortelte meg med det samme om en farlig fisk med pigg paa som kan stikke deg. Det var jo typisk! Saa maatte eg bade og vere redd for denne her fisken.
Men hvertfall saa er Canoa et kjeeeempefint avslappende rolig sted, med lite turister. Var her i 4-5 dager, surfet i 2 dager for foerste gang. Det var veldig vanskelig, kom meg bare opp en gang! Fikk noen blaamerker og skrapemerker etter mange fall :) Jeg faar proeve igjen senere, tror det er veldig kjekt naar du foerst faar det til :) Og eg ble ikke bitt av denne livsfarlige fisken :)
Ellers ble jeg kjent med han fra Chile, og en fra Tyskland. Var ikke saa mange turister der, men de lokale var egentlig lett aa bli kjent med ogsaa :) Likte meg veldig godt og kunne lett blitt her en god stund for aa slappe av og laere meg aa surfe, men fant ut eg maatte komme meg videre siden eg ville til Galapagos, og jobbe frivillig i 2 uker senere. Saa tok buss til Guayaquil, som er stoerste byen i Ecuador. Det var noe av den verste bussturen jeg har hatt, eg trodde ikke det var mulig for en buss aa kjoere saa fort, er SIKKER paa han kjoerte i 250 km timen! Har aldri sittet i en bil en gang som har kjoert saa fort. Eg sa til mannen ved siden av meg at jeg syns sjaafoeren kjoerte altfor fort, og daa kunne han fortelle meg at dette busselskapet hadde paa denne samme strekningen en ulykke for et par mnd siden der 20 doede og 40 ble skadet. Yess kjempebra av han aa fortelle meg det!! Saa satt eg der nervevrak til vi kom fram til Guayaquil om kvelden. Aaarrr eg er kjempelei av aa ta busser her naa :( Gruer meg til hver gang, og vet de neste landene ikke kommer til aa bli bedre! Hoerte at i Colombia har det vaert mye regn og mange veier er oedelagt, men satser paa det er ok til jeg kommer der om noen uker! Har ikke hoert de beste om veiene i Costa Rica heller, men men kommer vel alltid fram paa en maate! :)

Jeg kommer til aa skrive om Galapagos en annen dag snart tjohei! :)

Klem fra Hegemor

Posted by hege85 20.05.2011 13:55 Archived in Ecuador

Email this entryFacebookStumbleUponRedditDel.icio.usIloho

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.