Huayna Potosi (6088 moh)

3 dagers fjelltur

Ja ENDELIG kom dagen eg skulle proeve aa gaa til Huayna Potosi som eg har mast saa lenge om. Naa var vaeret blitt bedre i Bolivia og paa tide aa prove. Fikk med meg Oscar som ogsaa lenge har hatt lyst til aa proeve aa gaa til toppen. Vi kunne velge mellom 2 eller 3 dager, 3 er nok det lureste, da det er mere tid til akklimatisering. Tok buss til hytten vi skulle sove foerste natten, ca 1 time nord for La Paz, opp i ca 4500m. Foerste dagen gikk vi til en isbre paa 4800 m for aa oeve oss paa aa isklatre :) Fullt utstyr paa, med hjelm, sko med pigger (ka heter det paa norsk??), ishakke og masse klaer, var kaldt! Det var kjempekjekt aa isklatre!! Jeg har jo kjempelyst aa begynne med klatring saa visste at jeg kom til aa like det. Vi gikk oppover, nedover, klatret med sikring der det var brattest, saaaa kjekt! Vi holdt paa i ca 2 timer foer vi gikk tilbake. Klatret forresten med et veldig grei par fra England, og en gutt fra Japan (han skulle bare vere med foerste dagen) og to guider. Paret fra England har foer klatret Kilimanjaro og Mount Blanc. Men Mount Blanc kom de seg ikke opp pga ras og var ogsaa en som doede.
Saa tilbake til hytten spiste vi middag og spilte kort, og slappet av.
Neste dag stod vi opp tidlig og kledde paa oss (det tar jo tid naar du skal kle paa deg mange lag med klaer og utstyr og greier) , pakket sekken og spiste litt foer vi gikk. Gikk i ca 3 timer opp til neste hytte paa 5100 meter, med TUNG ryggsekk! (Sovepose, klatreutstyr, mASSE klaer, vann for 2 dager, mat osv) Det var et helvete, mest pga sekken! Aaahh skikkelig tungt aa gaa. Var grei vei da, grusvei som etterhvert ble steinete, og siste timen gikk vi i snoe. Traff en huag med folk som hadde vaert oppe dagen foer, sikkert 15 stykker eller noe. Kun 3 eller 4 hadde kommet til toppen! Og de sa det var et helvete, og lykke til! Mange hadde blitt hoydesyk og spydd. Jaja kjekt det, aa se fram til ;) Kom oss naa endelig opp til neste hytte, var veldig fint der :) Vi var ogsaa heldig med vaeret og hadde sol saa fikk fine bilder :)
Naa hadde vi hele dagen til aa vaere i hytten, vi var veldig slitne og tok oss en lur alle sammen. Var iskaldt i hytten, sov med ullklaer og sovepose, eneste maaten du kunne faa litt varme. Paret fra England slet litt med hodepine i hoyden men de tok hoydesykepiller. Eg hadde kjoept noen ogsaa i tilfelle, men hadde ikke noen problemer, + eg har lest om forferdelige bivirkninger av de pillene, saa vil unngaa aa ta det.. Oscar hadde heller ingen problemer men han er naa foedt og oppvokst oppihoyden saa for han er det naa ingen stress! Og saa hadde vi kjoept med oss colablader, som vi spiste, hadde i teen, og hadde paa pannen naar vi sov (!) Det er veldig bra for hoyden, maa ha litt colablader da :) Det stod faktisk ogsaa paa pakkelisten som vi fikk fra byraaet, saa det er helt normalt her altsaa :)
Resten av dagen gikk bare til aa spise litt, og en fyr som viste oss noen magiske triks med noen kort :) Eg klarer nesten ikke aa spise noenting oppi hoyden saa det er litt dumt! Men jeg klarte bare ikke aa tvinge i meg nok mat. Vi gikk og la oss kl 18 (!) for vi skulle staa opp klokken 12 om natten og begynne aa gaa kl 01. Fordi da er snoen fastere og det er lettere og tryggere aa gaa. Forresten kom en fyr til med oss etterhvert som skulle gaa paa 2 dager, han jobber for Lonely Planet. Tenk paa det daa, han faar sikkert alle disse goye turene dekket av jobben! Eg vil og jobbe for Lonely Planet ;)
Ja saa var det opp klokken 23.30, paa med klaer (4 gensre ull og fleece, jakke, 4 bukser..)Masse klaer, var saa kaldt!! Vi gikk sammen to og to (1 guide pr 2 personer), saa Oscar og eg gikk med guiden vaar, Pedro. Vi gikk med tau festet til hverandre og med sko med pigger paa. Oscar var den heldige som maatte baere sekken vaar med vann og mat :) Han derre fyren fra Lonely Planet suste naa oppover med guiden sin, herregud! Ingen problemer tydligvis! Vi var heller mer fornuftig og gikk saaaakte ;) Eg ville aldri klart aa gaa fort, og du skal jo gaa sakte oppi saanne hoyder. Det var veldig flott aa gaa, stjerneklart og fint i snoen!! Og naar vi kom et stykke opp saa vi utsikt over El Alto (som er byen overnfor La Paz), var skikkelig fint. Vi gikk og gikk, det gikk overraskende fint, med pusten og alt. Eg ble ikke saa veldig anpusten, og ikke noe daarlig av hoyden heller. MEN etterhvert hadde eg INGEN energi igjen!! Det var et ork aa ta hvert steg. Vi hadde med oss sjokolade og litt saann men eg klarte ikke spise noenting. Eg var litt skuffet over guiden (han var veldig grei og hyggelig) men han var ikke noe flink aa motivere meg, som eg ville trodd. Han sa bare at hvis eg ikke hadde noe energi saa maatte vi snu. Men eg VILLE jo gaa lenger, Oscar var flinkere aa motivere meg, saa vi kom oss lenger opp. Vi gikk opp en veldig bratt bakke som var litt ekkelt aa gaa, for snoen raste nedover der, men vi kom oss naa opp den bakken. Men saa klarte eg bare ikke mer :( Veldig dumt!! Saa da maatte vi snu, Oscar ogsaa, for han kunne ikke fortsette alene. MEN vi kom oss no opp i 5700 meter! Det er jo ganske bra da! Eg var fornoyd med det, det er jo foerste gang eg proever meg paa et saa hoyt fjell :) Men syns det var veldig dumt for Oscar, for eg tror nok han ville kommet til toppen hadde det ikke vert for meg! :( Men han var naa ogsaa fornoyd og hadde ikke noe i mot aa gaa ned igjen.. Han hadde jo ikke noe valg :/ Jaja, next time we will make it!! :D 300 meter til saa er vi der :) Men det var en kjempefin tur, er veeeldig glad eg gikk der! Vi gikk ned igjen til Highcamp og ventet paa de andre. England og Lonely Planet kom til toppen, men de sa det var et helvete, og de var daarlig og kroppen var oedelagt. Men tenk saa fantastisk det maa vaere! 3 andre gutter fra Israel gikk samme dagen som oss, de kom seg heller ikke opp (og det synes jeg var helt greit saa ikke jeg var den eneste ;) Eg faar proeve igjen i Ecuador aa gaa opp til en vulkan der som er 6000m saa faar eg spise mer :) Helena og Andy fra England sa at naar de gikk Kilimanjaro saa var det en paa gruppen som nesten ikke spiste og det var hun som slet mest oppover.. Saa eg faar huske det til neste gang da, tvinge i meg mer mat! :D

I morgen blir det 4 dagers tur til Machu Picchu jippi!! Det er ikke saa hoyt (mellom 2500 og 4000 m ca skal vi gaa) men det skal vaere veldig tungt . Skal gaa foerste dagen, sykle andre dagen, og gaa tredje og fjerde dagen! Det blir kjekt! Eg er blitt hektet paa sykling etter eg syklet Death Road for noen dager siden, det var saaa kjekt!!! Naa skal eg sykle kjempemasse! Skal sykle Death Road en gang til for det var saa kjekt! Var ikke noe skummelt, og eg syklet ganske fort ogsaa, kjempegode sykler! Eg stolte helt og fullt paa sykkelen ;) Det er forresten 31 stykker som har doedd der paa sykkel siden 1995. Men mange fler i bil/buss, men naa er det veldig sjelden det kjorer biler der. Vi traff ikke paa en eneste bil den dagen, og vi syklet i 3-4 timer ca. Fra 4000m og helt ned til 1200 m, bare suse nedover bakkene :) Framme i Yolosa badet vi i basseng og spiste middag, saa kjoerte vi tilbake paa den nye veien (det sa eg til de at var kriterie hvis eg skulle sykle). Naa etter Peru om noen uker, reiser eg tilbake til La Paz og saa flyr eg til Quito i Ecuador. Det syns eg er en veldig god plan :) Forresten saa ble eg ranet her for en liten stund siden, i El Alto, byen ovenfor La Paz! De tok lommeboken min med ca 300kr, saa var ikke det verste heldigvis. Det skal ALDRI skje igjen! :) Oensk meg lykke paa turen min til Machu Picchu! Klem klem

Posted by hege85 14:56 Archived in Bolivia Comments (2)

Salar de Uyuni, Tupiza & Potosì

3-dagers tur til Salar de Uyuni + Lagunas, Vulkaner, Oerkener 2-dagers hesteridning i Tupiza Potosí

all seasons in one day 20 °C

Hei!

Naa har jeg faatt reist litt soer i Bolivia endelig. Turen begynte litt senere enn planlagt. Hadde tenkt aa reise forrige tirsdag men da var det fremdeles karnaval her, og det var ingen busser til Potosì pga at alle drikker saa mye saa det var ingen edru sjaafoerer tilgjengelig! Jaja saa ble det en ekstra dag i La Paz, booket billett til tidlig neste morgen, men naar eg kom til busstasjonen var det ingen buss likevel, sjaafoerene var visst ikke blitt edru ennaa.. Aaarrg daa ble eg irritert, fikk pengene tilbake, og booket en billett direkte til Uyuni i stedet med et annet selskap, som skulle gaa senere samme kveld. Fikk billett med setenummer men etter eg hadde sittet meg ned viste det seg at setet mitt var dobbelbooket; en annen jente hadde faatt samme nummer. Eg maatte ut, bytte buss, og sekken min var i den foerste bussen. Eg forklarte at eg ville ha sekken min i samme buss men DET var det ingen tid til, eg maatte bare skynde meg til den andre bussen saa skulle de to komme fram samtidig og aa faa sekken skulle ikke vaere noe problem. Jaja ikje saa mye aa gjoere med det, saa maatte bare komme meg i den andre bussen. DET var en interressant busstur det! Verste eg har vert med paa! Bussturen varte 14 timer (litt ekstra siden det er regntid). Kjoerte hele natten, det foeles mer som om jeg var i en baat med masse store boelger. Bussen vinglet fram og tilbake i timesvis, det var knallmoerkt og jeg har ikke peiling paa kordan det saa ut utenfor. Lurte paa om det var stup rett ned eller ka det var, og var sikker paa at bussen skulle velte korti som helst. Umulig aa faa sove hvertfall! Endelig da det ble lyst paa morgenen saa jeg at det var flatt og vi var in the middle of nowhere (det var jo kjekt at det ikke var stup i hvertfall). Humpete veier av gjoerme og snart kom vi til en elv vi maatte krysse. Alle maatte ut av bussen, sjaafoeren fram til elven og gravde litt, tok fart og kjoerte over, mens vi passasjerer krysset elven og ble vaate. Dette skjedde noen ganger foer vi kom fram til Uyuni. Saa et par busser og biler paa veien som satt fast i gjoerme og elver! Eg haapte at bussen med sekken min ikke var blant den, og det viste seg heldigvis at det ikke var. Men likevel ikke bare-bare aa faa sekken min, for billetten min hadde de stukket av med da eg byttet buss. Saa da trodde ikke sjaafoeren paa at det var min sekk, foer alle hadde hentet sekkene sine, og bare min var igjen uten eier! Da endelig trodde de paa meg og jeg kunne gaa og finne meg et sted aa sove. Det er VELDIG greit aa kunne litt spansk i saanne situasjoner, hadde lett vert hjelpeloes uten!
Uyuni er et lite kjiiiipt sted, utrolig kjedelig og ingenting aa finne paa. Saa her er det om aa gjoere aa vaere saa lite som mulig. Jeg ville helst reise paa den 3-dagers turen med det samme jeg kom fram, men kom fram for sent saa eg maatte nok dessverre vente til neste dag! Ajaj 1 hel dag i Uyuni, helt alene, uten venner, DET var kjipt det! Det var bare til aa vaere taalmodig og vente til neste dag, som jeg gledet meg veldig til. Hadde booket en tur til Salar de Uyuni (verdens stoerste saltorken), lagunaer, oerkener, geysirer osv, en veldig populaer tur som de alle fleste turister reiser paa. Jeg var spent paa hvem jeg skulle vaere med de neste 3 dagene, og jeg kunne ikke vaert mer heldig med de flotte personene! :) Kom i en gruppe med et eldre ektepar fra Spania, en jente fra Argentina paa min alder, som ogsaa reiste alene + en jente fra Sveits og kjaeresten hennes som er fra Bolivia. Alle snakket kun spansk (unntatt meg haha) neida eg ble kjempeglad, snakket kun spansk hele veien, fikk oevet meg masse! Og de var jo saa greie, alle sammen ble veldig fort venner, og etterhvert byttet vi alle mail, og jeg kommer til aa treffe kjaeresteparet i Sveits naar eg besoeker Oystein (jippi!). Paret fra Spania bor i Lima et aar og eg ble invitert aa besoeke de (i tillegg til aa komme og bo hos de i Barcelona om eg vil, de har et ekstra rom ) :) og hun fra Argentina treffer eg om eg noen gang skal til Buenos Aires ;) Jaja hvertfall, turen begynte med aa kjoere til Salar de Uyuni, verdens stoerste saltoerken. Naa husker jeg selvfoelgelig ikke stoerrelsen, men stooooort! Og 120 meter med salt i hoyden! Naa i regntiden ligger saltet under vann, men det var fantastisk flott likevel, vi kjoerte langt ut til et salthotell (hele hotellet og alt inni er laget av salt!), det saa ut som vi kjoerte paa vann (bilder kommer:) og det var noen ganger vanskelig aa se kor himmelen begynte og sluttet. Og soool sol og sol, gjorde det bare utrolig fint :) Fikk tatt fine bilder, spiste lunsj og saa kjoerte vi videre soerover (naermt grensen til Chile) i ca 4 timer til vi kom til Villa Alota kor vi skulle sove paa et ganske shabby hostell. Alle vi seks ble pakket inn paa samme lille rom, jaja koselig det ;) Her spiste vi middag, gikk en tur rundt om kvelden og spilte kort foer vi la oss og tiidlig opp neste dag. Da gikk turen til Laguna Colorada, som er en roedfarget lagune, omringet av flotte fjell! Det ser ikke naturlig ut, det ser mer ut som et maleri, saa spesielt er det! Videre kjoerte vi til Laguna Blanka (hvit lagune) Laguna Verde (groenn lagune), gjennom oerkenommraader, til natural springs (som er naturlig vaaarmt vann i naturen, paa 4500 moh) der kunne vi bade, geysirer paa 5000 moh, (puuuh!!) i tillegg til flere vulkaner og masse flotte fjell. Det tok rett og slett aldri slutt med den fine naturen, og har selvfoelgelig tatt masse masse bilder :) Mange timers kjoering hver dag, men det var saa mye fint aa se at det gjorde ikke saa mye. Paa kvelden kom vi til Hostal Marcelo in the middle of no where (egentlig var alle stedene disse dagene in the middle of no where - laaangt fra sivilisasjon men det er jo kjekt av og til ;) Vi fikk god middag og til og med vin som overraskelse johoo ;) Spilte kort til langt paa kveld, og neste dag var det tidlig opp igjen til nye steder aa reise til. Foerst kjoerte vi til et oerkenomraade der det er en veldig kjent steinfigur som heter Arbol de Piedra (et tre av stein), og flere andre steinformasjoner. Videre til flere flotte lagunaer (de fleste har masse rosa flamencoer , fiiiin! (eller er alle flamenkoer rosa kanskje?), og etter det... saa ble det problemer med bilen. Maatte stoppe opp, det var ettellerant gale (naa har ikke jeg saa mye peiling paa biler) men maatte i hvertfall fylle paa med masse masse vann, kjoerte litt videre, og saa samme greien igjen. Gikk tom for vann, maatte faa vann av andre forbikjoerende biler (som var veeeldig faa - som sagt langt oede var vi). Etter hvert kom vi oss fram til et sted som heter Valle de la rocas , en "dal" med masse steinformasjoner - og der var det masse andre biler og turister! Fikk tak i en haug med vann - i tillegg til at vi kjoerte forbi noen vanndammer ;) saa klarte vi tilslutt aa komme oss fram til en litten "village" der sjaafoeren fikk hjelp til aa fikse bilen. Guttene var ute og styrte paa med motor og greier, tok utav masse greier og ka de naa drev med vet ikke eg. Men hvertfall vi jentene spise lunsj og slappe av litt ;) Etter 1 time kunne vi kjoere videre, det gikk helt fint i en halvtime ca, saa var det samme greien igjen. Men vi kom oss til neste village, og paa ´an igjen :) Det var to smaa steder paa veien som heter Kolcha "K" og Kulpina "K", og vi synes jo dette var veldig rart og tidig med denne "K"en. Har proevd aa sporre flere ka den "K"en kommer av men har ikke faatt noe fornuftig svar. MEN i hvertfall, etter flere timer lenger enn planlagt saa kom vi oss tilbake til Uyuni (oh no Uyuni), fikk sett Cementario de Trenes , masse eldgamle tog i orkenen, foer vi skiltes og alle skulle hver vaar vei! Jeg hadde allerede kjoept bussbillett til Tupiza (det var noe av det foerste eg gjorde naar eg kom til Uyuni, bare maatte komme meg vekk derfra saa fort som mulig ;) Saa eg hadde heldigvis bare et par timer foer bussen skulle gaa. Fikk sett litt karneval i gatene (de var visst litt sent ute her virker det som ;) ). Kom meg paa bussen til Tupiza (ca 8 timer soeroest) aaahh det var deilig, en litt bedre busstur enn sist gang, fikk sove og kom fram til Tupiza kl 3 midt paa natten. Fant meg et skikkelig kjipt hostell naermt togstasjonen (maatte bare ta det naermeste eg fant) men kostet bare 20 kr. Gledet meg til dusj, for det hadde det ikke blitt noe av de siste dagene, men dusjen her var den kaldeste eg har hatt i Bolivia saa langt! Flaks at Tupiza er et varmt sted, saa slapp eg aa fryse saa lenge:) Vet ikke kor mange grader, men veldig veldig varmt og sol, deilig! Sol har eg forresten hatt hele veien paa 3 dagers turen men kaldere siden det var saa hoyt oppe (Tupiza ligger paa "bare" 2950 moh). Etter den kalde dusjen maatte eg bare komme meg vekk fra det hostellet; gikk til et annet bedre hostell, der eg fikk booket meg en 2 dagers hesteridetur wohoo :) Hadde leste paa forhaand at det skulle vaere veldig fint. Fikk ri samme dagen (men kun meg og guide, ingen andre som hadde meldt seg paa samme dagen) Jaja han guiden, Luis, var veldig grei, og eg var jo igjen heldig at eg kunne oeve paa spansken :) Han var en gutt fra Bolivia, veldig grei og vi hadde naa hvertfall nok av tid aa snakke sammen naar vi red 6 timer dagen i 2 dager! Skikkelig fine steder vi red forbi (soer for Tupiza; Cañon del Duende, Chocopampa,Toroyoj blant annet) saa var glad eg valgte den turen, BORTSETT fra at eg glemte jo helt at det gjoer jo kjempeondt i rompen etterhvert naar man rir saa mange timer!! Det var en lettelse aa komme fram til stedet vi skulle sove, aa kunne faa en pause fra ridningen i en del timer! Stedet het Espicaya, vi gikk litt rundt der, spiste middag og saa tok Luis med meg paa et fjell der vi skulle kunne se fin utsikt , men da var det begynt aa bli moerkt og det var det verste fjellet egf har gatt paa - bratt, stup, loese steiner som raste ned hele tiden - lite trygt! Kunne ikke se noe da de ble moerkt saa vi maatte gaa tilbake. Likegreit, var ekkelt aa gaa der. Gikk tilbake, drakk oel og spilte kort :)
Neste dag red vi tilbake, en litt annen vei, men SAAAA ondt i rompen!! Gledet meg til aa komme tilbake, selv om det var en veldig fin tur. Hesten var forresten veldig snill (eg har ikke saa mye erfaring akkurat), het Terrible og fant ikke paa noe tull :) Kom tilbake til Tupiza, og daa var eg veeeldig glad eg kunne gaa paa mine egne bein :) Det skal bli leeenge til eg skal ri paa en hest igjen :) Kjoepte bussbillett til Potosì samme kvelden. Gikk til hostellet der eg hadde tingene mine og ble kjent med en jente som jobbet der, som eg var med resten av dagen. Hun fortalte meg om jordskjelvet og tsunamien i Japan! Eg visste ingenting foer (hadde jo tross alt vert paa oede stedet i 5 dager, uten mobil, internett og noe som helst nyheter), men det er veeeldig lite eg faar meg meg naar eg reiser her i Bolivia. Visste heller ikke om jordskjelvet i Peru og Chile foer flere dager etter :/ Saa hvis dokkar hjemme i Norge foeler for det, saa er det bare til aa skrive til meg om det skjer store nyheter i verden som eg boer faa med meg!! Ogsaa hvis det skjer noe i noen av landene eg skal til / er i! Blir bare rett og slett veldig lite nyhetslesing her :(
Hun jenten fra Bolivia skal mest sannsynlig reise rundt i Europa om en stund, saa naa har jeg ennaa en jeg har invitert til aa bo i leiligheten min i Bergen som eg ikke har ;)
Buss til Potosi om kvelden og natten, kom fra kl 5 om natten. Potosi er verdens hoyeste by paa ca 4100 moh tror eg det var. Men ingen problem, eg har jo vert hoyere hehe :D Fant et hostell for aa sove litt, men det stinket der, saa byttet ganske fort. Til et hostell i sentrum som heter Koala Den, kjempeflott, greie folk som jobber der, varm dusj (endelig!!!), inkludert god frokost og internett, kjoekken, ja :) til 40 kr. Delte rom med en jente fra Tyskland som heter Lisa, som bor i Argentina og som reiser alene. Vi gikk sammen rundt i byen og var sammen hele dagen og ble fort gode venner :) Gikk blant annet paa et museum som heter Casa de la MOneda, et museum (stoerste og veldig kjent i Bolivia) som forteller historien om hvordan Bolivia foer i tiden laget mynter til mange land i verden, blant annet Canada og land i Europa og Soer Amerika. I Potosì fantes /finnes det soelv, men naa er det billigere for de aa kjoepe mynter fra andre land, saa naa er det Chile som produserer mynter for Bolivia. Guiden snakket spansk veldig fort, saa det var naa ikke alt eg fikk med meg. Hvertfall, eg hadde faatt beskjed av noen paa veien at det museumet bare MAATTE eg gaa paa, for det var det beste i Bolivia! Kan ikke si eg er helt enig i det daa men, det var naa litt interressant :) Etter booket vi en tur til minene til dagen etter! Hadde egentlig ikke tenkt til det, det hoeres saa farlig ut etter det jeg har lest, men det er en ting som de fleste faar med seg og anbefaler saa da ble det saann :) Paa kvelden laget vi middag paa hostellet og ble kjent med en gutt fra Argentina som ogsaa var kommet paa samme rom som oss i mellomtiden. Det var tidig, for da klokken var blitt 23 fikk vi beskjed fra hun som jobbet der at naa var det paa tide aa gaa paa rommene vaare og legge oss ;) hehe tidig, som om hun var mammaen vaar (og vi drakk ikke altsaa). Jaja saa maatte vi legge oss da :) Tidlig opp neste dag til mineturen. Vi kom i en gruppe med to gutter fra Argentina og en fra Frankrike + en veeldig hyggelig guide! Foerst kjoepte vi gaver til de som jobber i minene (Colablader, royk, brus). Gruet meg til aa gaa inn i minene (tenkte litt paa klaustrofobi og hadde lest en del om det at farlige ting kan skje, som steinras) men naar eg foerst begynte aa gaa nedover gikk det helt fint :) Var trangt og smalt noen ganger, loese steiner som raste, dype hull osv, men det gikk veldig fint. Gikk ned til 50-60 meter under bakken. Guiden fortalte (paa spansk) om livet nedi minene, de som jobber der jobber skift 8 timer hver doegnet rundt. Luften og stoevet og alt der nedi gjoer at de som jobber i flere aar doer veldig tidlig, og selvfoelig ogsaa mange ulykker skjer under sprengninger. Traff noen som jobbet der, de ble glad for colablader og gavene :) Vi i gruppen spiste ogsaa colablader (foerste gang jeg proevde det), guiden vaar anbefalte det for hoyden :) Det er ikke noe gale, og det er helt vanlig her i Bolivia at folk baerer med seg en pose med colabalder i vesken som de spiser paa innimellom. Du tygger paa bladene og saa lar du det ligge mellom munnen og tennene etterpaa. Munnen blir ganske "lam" av det, som bedoevelse nesten. Tror jeg maa kjoepe med meg litt naar jeg skal prove aa gaa paa det hoye fjellet :) Var nedi minene i ca 2 timer, veldig interressant, og var glad eg valgte aa gaa likevel! Men naar vi kom opp til lyset igjen var vi veldig glad for aa ha overlevd ;);) Lisa og jeg ble kjent med de to guttene fra Argentina saa vi avtalte aa reise sammen til en laguna ca 30 min fra Potosi samme dagen. Tok buss, og naar vi kom fram gikk vi opp paa et lite fjell til vi kom til lagunaen. Saaa flott!! Det var varmt (naturlig) vann sikkert over 30 grader. Saa herlig! Det begynte aa poesregne, lyne og tordne, hagle - ja alt paa en gang! Vi hadde ikke med badetoy men vi hoppet no uti i undertoyet i regnvaeret (det er saanne goye ting du kan gjoere naar du er paa ferie sant:) ) , skikkelig herlig! Foerste gang jeg svoemmer i Bolivia, og eg elsker aa svoemme :) Saa maatte vi gaa da vi hoerte at siste bussen tilbake gikk klokken 18. Paa med vaate klaer, og gaa ned igjen for aa finne en buss tilbake. Traff to svenske gutter (foerste svenske jeg har truffet paa utrolig nok!). Tilbake til Potosi kjoepte vi mat for vi hadde nesten ikke spist hele dagen, saa maate vi skynde oss aa lage mat for vi skulle alle av gaarde med buss samme kveld. Lisa til Uyuni og jeg tilbake til La Paz. Det var trist, for Lisa ig jeg ble saa gode venner, som om vi hadde kjent hverandre mye lenger enn bare 2 dager! :( Naar hun reiste graat hun nesten og ville ha meg med til Uyuni! :( Jeg hadde reist hvis jeg ikke allerede hadde vert der, men ikke snakk om at jeg skulle tilbake til det stedet der :) Turister reiser der forresten KUN pga at det er en "venteplass" foer de reiser til Saltoerkenen og de andre stedene.
Ja saa var det buss til La Paz om kvelden, kjoerte i 9 timer ca hele natten, (fiine veier heldigvis, men fikk ikke sove:( ). Kom fram kl 5 paa natten, Oskar kom og traff meg paa togstasjonen og saa fant vi et hostell :) Saa her er eg, tilbake i La Paz for 5. gang!! I dag skal eg lage middag til Oskar og en venn av han (det kan jo bli spennende, siden eg ikje er flink aa lage mat!) Har kjoept kjoett, ris, groennsaker, saus og saanne ting. Saa en tur ut paa byn (det er noe det har blitt veeldig lite av her, men det er bare bra) :D. Ellers saa skal eg jo treffe familien her igjen, og spansklaereren min, jeg har tenkt meg paa det fjellet som tar 3 dager, og sykle den der veien jeg har skrevet om foer (sammen med Pamela og noen til tror eg) :) Saa faar vi se om eg faar tid til alt foer eg blir "kastet" ut av landet og reiser videre til Peru :) Er ikke helt frisk ennaa, og er vel ikke saa lurt aa gaa paa Huayna Potosi naar eg er forkjoelet, men eg bare MAA proeve. Tror eg. :)
Forresten veiene her, saa leste eg i en bok at bare 5% av veiene i Bolivia er asfaltert! Denne boken var fra 2005 saa mange flere veier er nok asfaltert naa, men likevel, det er LITE! I Peru skal veiene vaere bedre, men etter det jeg er lest er veiene i Ecuador som i Bolivia. Ajajaj...
Ellers synes jeg at Bolivia er et veldig trygt land aa reise i (faktisk), det er vel ikke det de fleste tenker om Bolivia! Men det er naa min erfaring, jeg har ikke opplevd noe skummelt (utenom veiene), synes folkene er harmloese, saa hyggelige!! Lett aa snakke med, hyggelige mot turister, jeg har aldri foelt meg utrygg, og jeg har gaatt masse alene, i store byer, paa kveldene, men veske paa meg osv. Har bare positivt inntrykk av landet og folkene her, saa kan virkelig abnbefales! Men jeg maa jo bare si at jeg er alltid forsiktig ogsaa, som jeg vil vaere i hvilken som helst by og land. MEN bolivianerne sier ikke mye fint om peruvianerne, saa i foelge de boer jeg egentlig droppe Peru! Peruvianerne er tyver, drapsmenn, de snakker altofor fort og stygt, og de vil garantert rane meg. De kommer til Bolivia for aa lage kvalme, og naar noen blir drept/ranet osv her, saa er det som oftest peruvianere som staar bak visstnok. I Peru er det ogsaa lovlig med pistoler saa der skyter de, i motsetning til i Bolivia. Om alt dette er sant vet jeg ikke, har ikke det inntrykket av andre turister da men.. Det er vel en saann naboland-greie de har her kanskje, for tror Peru stjal land av Bolivia saa da er de ikke saa glad i de.. :) Det spanske ekteparet har bodd i Lima i 7 mnd naa, og de sa naa helt motsatt, at i Peru er det flott og hyggelige folk og ikke saa farlig som folk skal ha det til! Saa man hoerer jo ganske mye forskjellig her :) Men jeg tror nesten ikke det gaar an aa bli hyggeligere enn bolivianere :)
Aj naa har jeg skrevet kjempemye! Jeg hadde tenkt aa legge ut bilder ogsaa men fikk ikke til aa overfoere bilder til denne maskinen :( Men jeg skal faa gjoert det en dag veldig snart! Har sett det meste av La Paz saa ikke saa mye jeg trenger aa gjoere her :) Saa da kommer det masse flotte bilder snart!! :D
Haaper alt er bra hjemme, vaar i Bergen, bybanebygging, og Oystein har bursdag i dag, hurra! :D
Stor klem fra Hege

Posted by hege85 11:57 Archived in Bolivia Comments (0)

Coroico, Sorata, Pomata, Oruru

all seasons in one day

Hei!

Da har jeg reist litt rundt siden sist men har ikke blitt saa altfor mye! Foerste stedet jeg reiste til var Coroico, nord for La Paz med buss med en nedstigning fra 4000m til 1500m paa 2 timer. Det var ikke en busstur jeg likte veldig godt da det baer var nedoverbakker, bussen kjorte altfor fort, stygge forbisvingninger hele veien, regn, taake og bratte stup! Det er i dette omraadet "Death Road" er som kjoeres fra La Paz til Coroico. Men bussen kjoerte den nye veien som er asfaltert nesten hele veien, og ikke saa gale vei egentlig. Men naar det er veldig mye taake og du ikke ser mange meter framfor deg saa er det ikke kjekt naar sjaafoeren bare kjoerer paa! Alle andre i bussen klarte uforstaaelig aa sove og slappe av mens eg saatt no der med hjertet i halsen og lurte paa kordan dette skulle gaa! Jaja kom no meg trygt fram tilslutt til Coroico, som er et veldig lite avslappende og fint sted med 4500 inbyggere (tror eg det er)! Traff en lokal gutt med det samme som fulgte meg til hostellet eg ville bo paa som var 15 min gaa fra "sentrum". Jammen hyggelige folk i Bolivia! :) Sjekket inn paa hostal Kafetal og ble kjent med to fra Australia med det samme som eg spiste lunsj med og gikk rundt. Foerste dagen var sol og varmt, men saa kom regnet, akkurat naar eg hadde tenkt meg paa fjelltur! Typisk! Jaja gikk naa likevel til Uchumachi i regnet, det var en fin tur men glatt pga regnet. Fant fort ut at det ikke var saa mye aa finne paa i Coroico; et veldig flott sted men lite sted. Saa tenkte meg videre til Chulumani dagen etter men det ble jeg avbefalt pga voldsomt regn der :/ Ble kjent med noen jenter fra Chile som eg var med pa kvelden og neste dag ble det tilbake til La Paz (men mange myggstikk eg har faatt i Coroico :(
Da jeg kom til Hostal Cactus her bodde jeg paa rom med en dansk jente som akkurat var kommet med buss fra Rurrenabaque -24timers helvete bustur i regn, jungel, stengte veier, + at bussen hadde kjoert "death road" noe som visst var helt jaevlig og hun var sikker paa hun skulñle doe! En ting er aa sykle der, men en svaer buss paa de veiene, skjoenner ikke helt korfor den ikke kjoerte den nye veien. Saa hun stakkar var saa glad hun var kommet trygt fram.

Etter reiste jeg til Sorata, som ogsaa er et veldig lite sted noen timer fra La Paz, kan minne om Coroico men jeg likte Sorata mye bedre ( i motsetning til mange andre). Veien til her var mye bedre, nesten bare flatt med ndoverbakker paa slutten ned til 2700m. Gikk en tur til Gruta de San Pedro, som er en 4-5 timers tur til en grotte med flaggermuser og en innsjoe inni grotten, veldig flott :) Klarte aa blir veeeldig solbrent (det saa ikke ut som solen skulle komme fram da jeg begynte aa gaa) men det er bedre naa heldigvis! Ikke mange turister her, men en del fra Argentina traff jeg (de har ferie naa saa mange som reiser til Bolivia for det er billig for de), veldug greie folk og de snakker ganske tidig og forskjellg fra bolivianerne :) Da jeg skulle tilbake til La Paz fikk jeg beskjed om at det ikke gikk busser foer sent paa ettermiddagen pga protester i La Paz og at det kunne vaere farilg aa reise med buss denne dagen.. Men jeg hadde avtalt med en aa komme tilbake denne dagen, og snakket med mange folk som sa det var bare paa dagtid at det var farlig, saa eg tok naa bussen eg :) Og det gikk fint, null stress, kom meg trygt fram til La Paz og traff noen venner der :D

Pga mye regn i Bolivia rundtomkring i landet, oversvoemmelser, ras osv. saa ville eg ikje reise saa langt enno, saa maatte bli lenger i La Paz. Men reiste paa en dagstur til Pomata i Peru for aa besoeke familien til en eg er blitt kjent med :) Det var en ca 3 timers busstur. Kom fram og fikk fisket "trucha" som de laget til middag, verdens beste fisk! Her er det forresten jentene sin jobb aa slakte fisken, guttene hadde ikje peiling pa kordan det gjores! Var koselig familiemiddag med spansksnakking og eg skjoente overhodet ikje ka faren til Oskar sa noen ganger, (sikkert en rar dialekt eller noe) saa Oskar maatte oversette for meg flere ganger. :)
Paa vei tilbake til Bolivia viste seg aa ikje bare vere enkelt med passet mitt, eg kom ikje inn til Bolivia igjen pga var noedt aa sove i Peru en natt. TypisK! Stod i koe paa migrasjonsoffice og skulle faa stampel til Bolivia men neida. Hvis eg betalte 100kr skulle det gaa fint, saa eg gjorde naa det men naar eg kom til neste passkontroll fikk eg igjen et nei.. Saa kjipt, maatte tilbringe en loerdagkveld paa et kjipt hostel paa grensen. Men Oskar holdt meg no med selskap heldigvis. Dagen etter stod vi tidlig opp, maatte paa ny staa i koe for passkontroll, paa Bolivia siden fikk eg igjen et nei- maatte paa Peru siden faa et nytt stempel og denne gangen 2 timer i koe.. Naar eg endelig etter mye om og men var kommet inn til Bolivia var eg veldig glad :D

Tilbake i La Paz (for 4.??? gang?), liker meg veldig godt her :) Det var et ras som soer i La Paz der over 5000 familier mistet hjemmene sine, veldig trist :( Var pga regnet, flere veier helt odelagt , reiste der en dag for aa se kordan det saa ut, helt jaevlig aa se og veldig trist! Tok noen bilder eg kan legge ut seinere. Denne helgen er det stort karneval i Bolivia - i Oruru er det stoerst, men er i de fleste byene. Men i La Paz ble det avlyst for aa ta hensyn til rasofrene.
Reiste til karnevalet i Oruru for en dag, var veldig flott og se paa alle de fine folkene i alle slags kostymer i alle mulige farger. Fikk billetter for sitteplasser, og satt og saa paa alle folkene som danset , mens folk gikk rundt og solgte oel, mat, "espuma" (skum paa boks) og regnkapper. FOr her er det noedvendig med regntoy, alle sprayer skum paa hverandre og spruter med vanngavear i gatene og overalt! Det er mye oel og alkohol og det anbefales ikke aa ta buss disse dagene da det er mye fyllekjoering. Men vi reiste med en gruppe paa dagstur saa kom tilabke sent samme kvelden (for koster saann 500 kr og oppover for hostell under carnaval). Var veldig kjekt, men jeg har vert syk de siste dagene saa det er jo litt kjipt! Men Oskar passer paa meg hehe, da jeg ble syk ble det full alarm - rett til apoteket for aa kjoepe febernedsettende piller og noe pulver om skal blandes med varmt vann mot forskjolelse og diverse. Det var jo veldig snilt da selv om jeg aldri selv hadde kjopt det, og ventet til det gaar over av seg selv istedet.. :) Men haaper jeg snart blir frisk igjen! Om ca 2 uker har jeg tenkt aa prove aa gaa til toppen av Huayna Potosi, et fjell paa 6088m :D Det hadde vert saaa kjekt om eg klarte det!! Det er en 3 dager tur, mye gaaing og en del tid til akklimatisering og aa oeve paa aa klatre, for er snoe og is der oppe saa er visst klatring paa slutten. Saa naa har jeg vert paa treningssenter flere ganger for aa oeve meg ;)

Men naa maa jeg plutselig gaa, skriver mer senere :o

----------------

Det tar helt av her i gatene under karnevalet disse dagene, folk gaar rundt med vannpistoler og skum og saanne ting som braaker og smeller skikkelig, vet ikke helt hva det heter! Maa alltid ha regnjakke paa fortiden :) I sted ble jeg tilbudt marijuana av en gateselger; "vil du ha smykke, oredobber eller marijuana?", nei tror nok eg staar over det :)

Ellers saa har eg vert paa et fjell som heter Chakaltaya; 5400 m. Vi ble kjoert nesten til toppen, maatte bare gaa i ca 45-60 min for aa komme til toppen. Eg tok denne turen mest for aa teste kordan eg foeler meg saa hoyt oppe. Foelte meg fin, ikke ondt i hodet eller noe daarlig, men pusten er ikke bra! Blir saa fort sliten! Men merker at naar eg gaar i La Paz saa er pusten mye bedre enn den var de foerste ukene, saa det maa jo ha blitt bedre : Naar eg kommer hjem kan eg heeelt sikkert loepe opp Stoltzen paa null komma niks haha ;);) Det hadde vert veldig kjekt aa klare aa gaa paa et hoyt fjell, faar prove om 2 uker :) Men foerst maa eg bli frisk, i dag vaaknet eg op uten stemme! Har saaa ondt i halsen! Klarer ikke aa spise saa mye heller naa. Og hinn dagen MAATTE eg drikke litt brus selv om eg ikke har lov, for halsen trengte virkelig noe annet enn vann! Men eg valgte sprite i stedet for cola saa det faar vel vere bra.. :/ :)

Naa har eg bare noen faa uker igjen her foer eg reiser til Peru og Machu Picchu :) Imorgen reiser eg til Potosi om kvelden, det er en busstur paa 9 timer, saa skal kjoere hele natten og kommer fram der om morgenen. Verdens hoyeste by, over 4000 m :) Men foerst skal eg laere Oskar aa svoemme, han kan ikke! Siden det ikke er noe sjoe i Bolivia syns han ikke det er noedvendig, men det er jeg ikke enig i i det hele tatt :) Naermt Potosi er verdens stoerste saltoerken Salar de Uyuni, gleder meg til aa reise der :) Ikke den beste tiden aa reise paa, tror store deler av orkenen ligger under vann naa pga regnet. For noen uker siden var det stengt der men satser paa det skal gaa fint naa! Skulle egentlig reise med kusinen til Pamela, men hun kunne ikke foer i slutten av mars og det ble for sent for meg :/ De var saa streng med meg paa grensen til Peru at eg fikk bare gyldig pass her tom 27mars (selv om jeg egentlig skulle faatt for 3 mnd). Jeg har besoekt Pamela flere ganger etter jeg "flyttet ut", og hun sier hun merker spansken min er bedre :) Hun har saa lyst aa reise til Norge, og jeg inviterer selvfoelgelig :) Har ogsaa invitert en jente fra England til aa besoeke meg i Norge, for hun likte saa godt Bergen :) Har jo ikke noe sted aa bo da men det ordner seg vel ;)

Jeg faar skrive mer senere naar jeg har reist litt mer :D Forresten naa har Iselin og Regine kjoept billetter til Cosa Rica jippi! :D Naa venter jeg bare paa at de andre skal kjoepe ;);)

Klemklem

Posted by hege85 09:57 Archived in Bolivia Comments (1)

La Paz

all seasons in one day 17 °C

La Paz, 3660 moh. / 1,5 millioner innbyggere

Heia,
naa har jeg vaert over 2 uker i La Paz og har hatt det saaa fint :) Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang med aa fortelle om byen, er saa mye som har skjedd paa bare disse ukene! Jeg begynte paa spanskkurs dagen etter jeg kom her, og har naa hatt 60 timer totalt, og syns jammen jeg er blitt litt flink ;) Har kun blitt kjent med lokale, og det er det jeg ogsaa oensket for aa laere meg mest mulig spansk og ikke minst om kulturen her! Kunne ikke vaert mer heldig med familien jeg kom til, som har vaert saa grei med meg :D Jeg har naa bodd hos Pamela, som bor sammen med datteren Pamela, og moren Berta. De bor i sentrum i La Paz, 13. etg i et veldig fint og trygt omraade, og bare 5 min aa gaa til skolen. Har truffet nesten hele slekten deres som bor her i byen ogsaa. Paa fredag hadde de stor avskjedsfest for en venn som skal flytte til Peru; da ble det leid inn vaskedame og kokk for dagen, saa er nok en rik familie som kan ha raad til det. Jeg har faatt skryt for spansken min av folk her, det er jo veldig kjekt! :):);)

Bolivianere er saa utrolig hyggelige folk, alt jeg har lest paa forhaand om at dette er en farlig by osv osv, jeg har ikke det inntrykket i det hele tatt etter aa ha vaert her 2 uker. Kan veldig anbefales! Folk er interressert aa prate med meg, veldig vennlig og smilende, og jeg har aldri foelt meg utrygg selv om jeg gaar alene rundtomkring. Men selvfoelgelig skal man alltid vaere forsiktig! Jeg tar feks ikke opp kamera mitt hvor som helst og har ikke mye penger paa meg osv. Og saa har jeg faatt sydd lommer paa innsiden av buksene, det er jo ganske lurt :) Fetteren til Pamela ble uheldigvis knivstukket og drept her i byen noen dager foer jeg kom, av noen som stjal laptopen hans, saa det er selvfoelgelig veldig viktig aa vaere forsiktig!
Ellers har mesteparten av tiden og dagene gaatt til spanskkurs. Har hatt en veldig grei laerer (som ogsaa heter Pamela!) ett aar eldre enn meg. Hun har jammen vaert taalmodig med meg ;) I gaar var siste dagen, da reiste vi helt soer i La Paz og spiste is og hun viste meg litt rundt.

En ting jeg var litt bekymret for var hvordan jeg ville takle hoyden her (3660m-4000moh), siden jeg aldri har vaert saa hoyt oppe foer, og jeg leste en del paa forhaand at de aller fleste vil faa plager de foerste dagene. Det kan vaere alt fra kvalme, svimmel, pustevansker, problemer med balanse osv, men jeg var heldig for jeg har ikke merket noe saerlig. Kanskje pga jeg har drukket en del te de foerste dagene, som heter Mate de coca. Det er en te de drikker kun i Bolivia, som skal hjelpe mot hoydesyke, laget av colablader. Pamela sier til meg at hvis hun reiser til andre byer som er lengre nede, og saa kommer tilbake til La Paz, saa blir hun alltid daarlig. Saa naa tror jo jeg at jeg er superwoman og kan lett gaa opp paa fjellene paa 6000m ;) Hehe neida, La Paz bestaar av bakker bakker og atter bakker, og jeg blir veldig fort anpusten her oppe! Saa tror jeg skal begynne med litt rolige fjellturer :) Ellers er La Paz en fantastisk flott by! Naar du kommer fra flyplassen som er paa 4000m og saa kommer kjoerende inn til byen og nedover, saa faar du utsikt over hele byen og de flotte fjellene i bakgrunnen! Du ser masse mennesker, typisk er damer i bolivianske drakter (fargerike skjoert og klaer) bowlerhatter, og gaar gjerne og baerer paa svaere bager med mat eller unger. Kollektivtransporten her bestaar av minibusser, flotas (store busser) og micros (mellomstore busser) og koster ca 1 kr uansett hvor og hvor langt du skal. Her er det bare aa stille seg hvor som helst i en gate, og vinke paa den bussen du skal ta, saa stopper han og det er bare aa hoppe inn. Kanskje eg maa vente saann ca 12 sekunder fra eg kommer ned i veien til det kommer en buss eg kan hoppe paa. Saa her er det ingen busstopp, bare til aa rope naar du skal av! :D Det er ikke aa anbefale minibuss til hoye og store folk, er ganske trangt :) Bolivianere er generelt lave, saa her foeler jeg meg hoy, det liker jeg! :D
Som dere sikkert vet er det veldig billig her. Noen eksempler er 12 kr for 2 retters lunsj paa restaurant, 3 kr for inngang i dyrehage, 2,5 L cola 8 kr! (Jeg har selvfoelgelig ikke drukket Cola, det ble det slutt paa 1.januar, men maatte jo sjekke prisen:) Ogsaa maatte jeg sjekke prisen paa royk selv om jeg ikke royker; 20pakning koster 6 kr (!). Ganske sykt. 4 timers busstur 17 Bs. 1 Boliviano er litt mer enn 1 norsk krone.

Selv om jeg ikke har vaert saa mange steder ennaa har det allerede blitt forandring i planene.. Blir ikke noe tur til Argentina eller Chile likevel, vil heller vaere lenger i Bolivia, og saa fortsette til Peru og den opprinnelige planen. Er saa utrolig mange steder jeg vil reise her saa blir her ca 2 mnd tilsammen. Imorgen reiser jeg til Corioco, et lite sted nord for La Paz. Etter det blir det til et stort karneval i Oruru sammen meg en som jeg er blitt kjent med fra La Paz. Det er soer i landet, og her vil jeg reise rundt en del, foer det blir tilbake til La Paz (si ha det til de jeg er blitt kjent med), deretter Copacabana + Isla del Sol (Lago Titicaca) og saa buss til Peru. :D Gleder meg til Machu Picchu :)
Pamela, min mamma her er en hoenemor som er veldig flink aa passe paa meg. Hvis hun kunne velgt ville hun helt sikkert valgt aa ha meg trygt innestengt i leiligheten sin i 6 mnd og ikke ute alene i verden, hehe :) Hun har ordnet det slik at jeg kan bo hos en venn som er prest, i en kirke i Potosí (en by soer i landet), slik at hun vet jeg er i trygge hender. Jeg faar se om jeg gjoer det ,men hvorfor ikke :) Det er gratis og er jo alltid greit aa treffe folk som kjenner stedene :) En ting som er kjempeirriterende, er at de spiser spiser og spiser her, dagen lang! Svaere maaltider til frokost og lunsj, det er jeg ikke noe glad i! Er kjempelei av mat, tar jo aldri slutt! Maten er grei nok (vanligvis kjoett, kylling, ris, poteter, broed) men ikke de store mengdene.. Jaja fra imorgen kan jeg styre matmengden min selv ;)

Vaeret her er veldig varierende, har vaert kaldt og regn, sol og varmt, lyn og torden, overskyet, ja egentlig alle aarstider. Men stort sett har det vaert fint, naar det regner varer det veldig kort foer solen skinner igjen. Maa bruke solfaktor 30 her, siden det er saa hoyt oppe ellers blir jeg brent :/
Utenom La Paz har jeg ikke faatt gjort saa mye, men har vert paa et fjell som heter Valle de la Luna, som ligner paa maanelandskap, veldig spesielt og flott! Paa soendag reiste vi paa dagstur til Copacabana (4timer ca fra her, ved Lago Titicaca), der var det sommer og sol og veeeldig turiststed. Men er utallige ting aa gjore rundtom her, fjellturer fra 1- 5 dager, og saa er det mulig aa sykle verdene farligste vei "Death Road" som er veldig populaer.. Jeg snakket med en fyr i sted som arrangerer disse sykkelturene og jeg er veldig fristet til aa sykle der :) Men jeg faar se om jeg toer. Det skjer ikke mye ulykker der naa lenger (pga er laget en ny og bedre vei der bilene kjoerer, saa naa er den nesten kun brukt til sykling). Veien er 64 km, nedoverbakker fra ca 4000m til 1500moh paa ca 4 timer, og det ser veldig flott ut paa bildene, men med bratte stup og smale veier :o Skummelt. Hvertfall, hvis jeg skal sykle der saa blir det ikke foer i mars naar det er mindre regn og bedre aa sykle der. Kanskje ikke saa lurt aa skrive dette her, men det er ingen grunn til bekymring der hjemme! :)

Naa kommer jeg ikke paa saa mye mer aa skrive, men kommer sikkert paa masse eg har glemt etterpaa ;) Uansett, eg koser meg masse masse masse! I kveld siste kvelden her skal jeg treffe en jeg er blitt kjent med herfra, kanskje ta et par oel! :)

Haaper alt staar bra til hjemme!! :)
Hasta luego, klem klem ;)

Posted by hege85 12:41 Archived in Bolivia Comments (5)

Det nærmer seg avreise

3 1/2 uke igjen :)

Hei!

Ja nå har jeg fått laget meg en reiseblogg, min aller første blogg i det hele tatt, etter ønske fra familie og venner :) Jeg skal prøve å skrive og legge ut noen bilder underveis på min 6 måneders lange reise i Sør-Amerika, så dere som vil kan følge med på hvordan det går og hva jeg gjør på nede i disse spennende land!

Nå begynner jeg å merke at det nærmer seg avreise; gleder meg veldig og er selvfølgelig veldig spent!
Synes jeg har en flott plan på reiserute men ting kan jo alltid forandre seg, siden jeg ikke har bundet meg til noen faste datoer noe sted. Skal lande i La Paz, Bolivia, hvor jeg skal være noen dager før jeg begynner på 2-ukers intensiv spansk kurs. Disse to ukene skal jeg bo hos en boliviansk familie som jeg regner med ikke kan engelsk! Har ikke fått vite noe om mer om familien enn at damen heter Pamela, bor med datteren på 16, og med moren. Satser på å få lært en del spansk de ukene da :) Ellers er jeg spent på hvordan det blir å lande på 3650 m høyde, og være der så lenge! Håper ikke jeg blir altfor dårlig.

Etter dette skal jeg reise videre i Bolivia, til blant annet Lake Titicaca (verdens høyeste navigerbare innsjø) og saltørkenen Salar de Uyuni. Så går turen videre til Chile. Hadde egentlig tenkt å holde meg nord i Chile, i Atacama ørkenen. Men kunne også tenkt meg lenger sørover til Santiago (og kanskje til Argentina) men det må jeg se litt an på tid og sånn, gidder ikke å skynde meg og ha liten tid på hvert sted hvis jeg trives :) Neste land er Peru, der er det klart største jeg skal gjøre å gå til Machu Picchu. Ellers skal det skal være så utrolig masse flotte fjellturer her, så er det jeg vil bruke mest tid på mens jeg er i Peru :)
Videre til Ecuador vil jeg være 4-6 uker, har tenkt å jobbe frivillig der noen uker men det er så vanskelig å bestemme seg for hvor! Enten i Amazonas, Andesfjellene, eller Galapagos?? Hmmm.. Tror mest sannsynlig det bli å jobbe i et Rescue center for skadede dyr i Amazonas, men trenger ikke bestemme meg før om noen mnd heldigvis. Så skal jeg bruke litt tid på stranden der og, for sol og varme og lære meg å surfe. Det er noe jeg har hatt lyst til å lære lenge (og som jeg ennå ikke har kommet i gang med selv etter å ha vært 3 ganger i Australia, så jammen på tide nå)!
Etter Ecuador blir det Colombia, noe som jeg gleder meg skikkelig til. Her har jeg hørt om flere flotte steder jeg vil besøke, og colombianerne skal visst være veldig hyggelige folk, så er blitt et av landene jeg gleder meg mest til!
Panama er neste land på listen, tror jeg kommer til å ta båt fra Colombia da det ikke fins noen bilvei. Og det er visst ikke så trygt reise mellom de landene, så jeg skal se om jeg finner en seiltur som er bedre og tryggere å reise, hvor jeg kan stoppe på noen karibiske øyer på veien.. Panama kommer jeg til å være 2 uker kanskje? Så er det siste stopp, Costa Rica (3 uker??)! Her skal jeg mest sannsynlig treffe Øystein, Iselin, Regine, Øystein&Agnieszka, jippi! Det blir kjekt, Her er blant annet en av verdens mest aktive vulkaner (utbrudd nesten daglig), det er regnskog, jungel, flotte strender som er bra å surfe på, fjell og masse gøye aktiviteter :) I begynnelsen av august flyr jeg hjem fra San Josè, som er hovedstaden i Costa Rica; helt sikkert med mange mange erfaringer og opplevelser rikere, både på godt og vondt!

Tror dette blir en fantastisk tur, har lest masse masse om landene, og syns selv jeg er veldig godt forberedt :) Alt som må gjøres hjemmefra er gjort, nå gjenstår bare pakkingen, og det blir vel ikke enkelt å pakke en sekk for 6 mnd for både sommer- og vintertemperaturer!?! Det får nå gå på et vis :D Må jo også prøve å ikke fylle sekken heelt opp; det er vel ikke til å unngå at jeg kommer til å shoppe litt ;)
Ja da skriver jeg sikkert ikke mer før jeg er kommet til La Paz!
Hejdå :)

Posted by hege85 03:27 Comments (2)